Digital TV: structures of feeling in the television of becoming

Autores

  • Carlos Eduardo Marquioni UTP - Universidade Tuiuti do Paraná
  • Marialva Carlos Barbosa UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v10i27.410

Palavras-chave:

Digital TV. Interactivity. Cultural Theory.

Resumo

The objective of this text is to present some reflections on theinsertion of a new model of television in Brazil (interactive digital TV),adopting the concept of culture as the center to think of the television system.The notion for structure of feeling, by Raymond Williams, opens up atype of new window that helps to understand this new television whichis being implanted.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Carlos Eduardo Marquioni, UTP - Universidade Tuiuti do Paraná

Carlos Eduardo Marquioni is a professor in the Post-Graduate Program in Language and Communication of the Universidade Tuiuti do Paraná (UTP), he is a PhD (2012) and has a Master’s degree (2008) in Language and Communication in the Universidade Tuiuti do Paraná (UTP).

Marialva Carlos Barbosa, UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro

Marialva Carlos Barbosa is a professor in Universidade Federal do Rio de Janeiro, she is a PhD in History (1996) and has continued her studies in Communication at LAIOS/Paris, France. Vice president of the Intercom (Brazilian Association of Interdisciplinary Studies in Communication), Barbosa is a retired university professor from the Universidade Federal Fluminense.

Referências

BARBOSA, M. C. História cultural da imprensa: Brasil 1800-1900. Rio de Janeiro: Mauad

Editora, 2010a.

BARBOSA, M. C. Imaginação televisual e os primórdios da TV no Brasil. In: RIBEIRO, A.

P. G.; SACRAMENTO, I.; ROXO, M. História da televisão no Brasil: Do início aos dias

de hoje. São Paulo: Editora Contexto, 2010b. p. 15-35.

CANNITO, N. A televisão na era digital: Interatividade, convergência e novos modelos de

negócio. São Paulo: Summus Editorial, 2010.

FAGUNDES, J. S. TV Digital: Convergência e interatividade. In: BARBOSA, M. C.;

FERNANDES, M.; J DE MORAIS, O. (Org.). Intercom Curitiba 2009. São Paulo: Editora

e Gráfica Vida & Consciência, 2009. p. 55-69.

FERRAZ, C. Análise e perspectivas da interatividade na TV Digital. In: SQUIRRA, S.;

FECHINE, Y. (Org.). Televisão Digital: desafios para a comunicação – Livro da

COMPÓS 2009. Porto Alegre: Editora Sulina, 2009. p. 15-42.

GOOGLE-TV. Your phone = remote control. Disponível em: <http://www.google.com/tv/

features.html>.

HAVELOCK, E. A. A musa aprende a escrever: reflexões sobre a oralidade e a literacia da

Antiguidade ao presente. Lisboa: Trajectos 33, [1988] 1996.

IBGE. PNAD – Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios: Síntese de indicadores 2009.

Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/trabalhoerendimento/

pnad2009/pnad_sintese_2009.pdf>.

MARX, K. Contribuição à crítica da economia política. São Paulo: Expressão Popular,

2008.

MARX, K. A ideologia alemã. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Lisboa: Instituto Piaget, 1990.

SANTIAGO, S. Alfabetização, leitura e sociedade de massa. In: NOVAES, A. (Org.). Rede

imaginária: televisão e democracia. São Paulo: Companhia das Letras, 1991. p. 146-152.

SODRÉ, M. O monopólio da fala: função e linguagem da televisão no Brasil. Petrópolis:

Editora Vozes, [1977] 2010.

SONY-TV. Easy to use remote. Disponível em: <http://discover.sonystyle.com/internettv/#/

gallery/5>.

VOCÊ DECIDE. Disponível em: <http://memoriaglobo.globo.com/TVGlobo/Comunicacao/

Institucional/memoriaglobo/CDA/Pop/tvg_cmp_memoriaglobo_pop_descricao_

subtema/0,35985,22913,00.html>.

WILLIAMS, R. Culture is ordinary [1958]. In: Resources of Hope: Culture, Democracy,

Socialism. London: Verso, 1989. p. 3-18.

WILLIAMS, R. The long revolution. Peterborough: Broadview Press, [1961] 2001.

WILLIAMS, R. Cultura e sociedade: 1780-1950. São Paulo: Companhia Editora Nacional,

WILLIAMS, R. Marxismo e literatura. Rio de Janeiro: Zahar Editores, [1971] 1979.

WILLIAMS, R. O campo e a cidade (na história e na literatura). São Paulo: Companhia das

Letras, [1973] 1990.

WILLIAMS, R. Television: Technology and Cultural Form. Padstow: Routledge Classics,

2005.

Publicado

2013-06-04

Como Citar

Marquioni, C. E., & Barbosa, M. C. (2013). Digital TV: structures of feeling in the television of becoming. Comunicação Mídia E Consumo, 10(27), 57–74. https://doi.org/10.18568/cmc.v10i27.410

Edição

Seção

Dossiê - Pensamento comunicacional latino-americano – desafios e perspectivas da des-ocidentalização no Sul Global