A streetcar named consumption, an object named desire

Autores

  • Maria Luiza Zenobio de Assumpção Villar Laufhütte Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio) http://orcid.org/0000-0003-1910-9412
  • Alberto Cipiniuk Programa de Pós Graduação Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio) Departamento de Artes e Design (DAD) LaRS(Laboratório de Representação Sensível) Titulação:Doutor em Filosofia e Letras (Université Libre de Bruxelles) http://orcid.org/0000-0002-4640-0646

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v15i44.1513

Palavras-chave:

design, props, desire, consumption, Pierre Bourdieu

Resumo

The focus of the present article is the Design Field inserted into the Cinema Field and its intervention in the production of props for Hollywood movies, which are desired by consumers after. The Nike Air Mag sneakers, for example, worn by the character Marty McFly in the movie Back to the future part II, created a sort of countdown by viewers for its launch. In 2011, Nike launched it on the market in a limited number of only one thousand and five hundred units in a virtual auction whose initial bid was five thousand and five hundred dollars. All pairs were sold quickly. Our goal is to understand the consumption of such props based on the theory of symbolic exchanges developed by Pierre Bourdieu.

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Biografia do Autor

Maria Luiza Zenobio de Assumpção Villar Laufhütte, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)

Departamento de Artes e Design (DAD) 

Laboratório de Representação Sensível (LaRS)

Alberto Cipiniuk, Programa de Pós Graduação Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio) Departamento de Artes e Design (DAD) LaRS(Laboratório de Representação Sensível) Titulação:Doutor em Filosofia e Letras (Université Libre de Bruxelles)

Alberto Cipiniuk possui Licenciatura com Habilitação Plena em Historia da Arte pela UERJ (1978), mestrado em Filosofia Estética pela UFRJ (1985) e doutorado em Filosofia e Letras – Université Libre de Bruxelles (1990). Professor Associado e aposentado do Departamento de Teoria e História da Arte do Instituto de Artes da UERJ. Atualmente, é Professor Associado da PUC-Rio. Tem experiência na área de Desenho Industrial com ênfase em Desenho de Produto e Comunicação Visual, atuando principalmente nos seguintes temas: Campo do Design, design, história social da arte, comunicação visual e representação social da imagem. Líder de grupo de pesquisa registrado no Diretório do CNPq. 

Referências

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Publicado

2018-12-13

Como Citar

Zenobio de Assumpção Villar Laufhütte, M. L., & Cipiniuk, A. (2018). A streetcar named consumption, an object named desire. Comunicação Mídia E Consumo, 15(44), 439–458. https://doi.org/10.18568/cmc.v15i44.1513