History and audiovisual narratives: on fact and on fiction
DOI:
https://doi.org/10.18568/cmc.v10i28.506Keywords:
History, Discourse, Cinema, Journalism, DocumentaryAbstract
The paper intends to relate two different fields: audiovisual discourses(on cinema and on television) and the historical discourse as a way of
articulating social imaginaries. It aims, therefore, to make a comparative analysis of diverse indicial narratives in order to establish their repetitions and variations concerning the way of recalling and reconstructing memory sights through the representation of historical facts.
Downloads
References
BAKHTIN, M. (2003) Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes.
BOORSTIN, D. J. (1992) Image. A guide to pseudo-events in America. New York: Vintage Books.
BURKE, P. (1992) A escrita da História: novas perspectivas. São Paulo: Editora Unesp.
DOSSE, François. (1993) História do estruturalismo. Volume 1. O campo do signo. Campinas/SP: Editora da Unicamp.
FERRO, M. & PLANCHAIS, J. (1997) Les médias et l’histoire. Le poids du passé dans le chaos de l’actualité. Paris: CFPJ Éditions.
FREIRE, M. (2012) Documentário: ética, estética e formas de representação. São Paulo: Annablume.
GRILLO, S. V. C. & VELOSO, S. R. A. (2007) Diálogos entre Maingueneau e o Círculo de Bakhtin. Revista Filologia e Linguística Portuguesa, n. 9, p. 229-250.
HALL, S. (2000) Identidade cultural na pós-modernidade. Rio e Janeiro: DP&A.
HAMBURGER, C. (2012) A outra civilização. Xingu, maio de 2008. Folha de S. Paulo, Ilustríssima, 22/04/2012.
JAMESON, F. & ZIZEK, S. (2003) Estudios culturales. Reflexiones sobre el multiculturalismo. Buenos Aires: Paidós.
RANCIÈRE, J. (1996) O desentendimento: política e filosofia. São Paulo: Ed. 34.
RANCIÈRE, J. (2001) La fable cinématographique. Paris: Seuil.
RANCIÈRE, J. (2003) Le destin des images. Paris: La Fabrique.
SOARES, R. L. (2009) Margens da comunicação: discurso e mídias. São Paulo: Annablume/Fapesp.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the work sharing with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.