Children’s exposure to advertising on games sites in Brazil and Spain

Authors

  • Pâmela Saunders Uchôa Craveiro Universidade Federal do Ceará – UFC
  • Daniel Martí Pellón Universidade de Vigo – UVIGO

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v12i34.870

Keywords:

Advertising, Internet, Children, Content Analysis

Abstract

This article aims to confirm general data about the advertising pressure that affects children that play on game pages on the Internet. To achieve this goal, we applied theoretical and methodological framework of content analysis on a sample of games sites played by a group of children in Brazil and Spain.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pâmela Saunders Uchôa Craveiro, Universidade Federal do Ceará – UFC

Doutora e mestre em Investigação em Comunicação pela Universidade de Vigo (Espanha). Graduada em Publicidade e Propaganda pela Universidade Federal do Ceará.

Daniel Martí Pellón, Universidade de Vigo – UVIGO

Con experiencia en cargos y proyectos institucionales (miembro del Consejo de Gobierno, del Claustro, Decano y Secretario de la Facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación. Director de la Sección Departamental de Comunicación, Director del grupo de investigación y participante en proyectos de investigación en la Universidad de Vigo y otras).

References

ÁNGELES, J. Ética y comunicación persuasiva. In: CODINA, M. De la ética desprotegida: ensayos sobre deontología de la comunicación. Navarra: Ediciones Universidad de Navarra, 2001.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

BAUDRILLARD, J. A sociedade de consumo. Rio de Janeiro: Elfos, 1998.

BAUER, M. W.; GASKELL, G.; ALLUM, N. C. Qualidade, quantidade e interesses do conhecimento. In: BAUER, M. W. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Petrópolis: Vozes, 2004.

BAUMAN, Z. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

BORBA, M. A. A brincadeira como experiência de cultura na educação infantil. Revista criança do professor de educação infantil. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.

BRANDÃO, E. R.; MORAES, A. Formatos de anúncios veiculados na internet. Apresentação realizada no P&D Design 2004 - 6º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, 2004. Disponível em: http://www.slideshare.net/eduardobrandao/eduardo-brandao-apresentacaocongressopddesign2004#btnLast. Acesso em: 20 jul. 2013.

CAMPI, M. A vez dos advergames na internet. 3 ago. 2012. Disponível em: http://exame.abril.com.br/marketing/noticias/a-vez-dos-advergames. Acesso em: 30 maio 2013.

CARNIELLO, M.; ASSIS, F. Formatos da publicidade digital: evolução histórica e aprimoramento tecnológico. 7º Encontro Nacional da ALCAR, 2009. Disponível em: http://www.ufrgs.br/alcar/encontros-nacionais-1/7o-encontro-2009-1/Formatos%20da%20publicidade%20digital.pdf. Acesso em: 25 jul. 2013.

CRAVEIRO, P. S. U.; & RIOS, J. R. A. C. Publicidad y juegos digitales en el cotidiano de niños españoles y brasileños: un análisis de la recepción infantil. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, v. 19, p. 501-509, 2013.

FONSECA JÚNIOR, W. C. Análise do conteúdo. In: DUARTE, J. & BARROS, A. Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2010.

GARMENDIA, M.; GARITAONANDIA, C.; MARTÍNEZ, G.; CASADO, M. A. Riesgos y seguridad en internet: los menores españoles en el contexto europeo. Bilbao: Universidad del País Vasco: EU Kids Online, 2011.

GONZÁLEZ, C.; & FRANCÉS, M. T. Advergaming aplicado a las estrategias comunicativas dirigidas al target infantil. Actas del Congreso Brand Trends. Valencia: Universidad Cardenal Herrera - CEU, 2009. Disponível em: http://www.uchceu.es/actividades_culturales/2009/congresos/brandtrends/documentos/comunicaciones_textos/cristina_gonzalez.pdf. Acesso em: 20 maio 2013.

INFOADEX. Estudio Infoadex de la inversión publicitaria en España en 2013. Disponível em: http://www.slideshare.net/FtimaLopez/estudio-infoadex-inversin-publicitaria-2013. Acesso em: 30 maio 2013.

KAISER FAMILY FOUNDATION. Generation M²: media in the lives of 8 to 18 year olds, 2010. Disponível em: http://kaiserfamilyfoundation.files.wordpress.com/2013/01/8010.pdf. Acesso em: 30 jun. 2012.

MARTÍ PARREÑO, J. Marketing y videojuegos: product placement, in-game advertising y advergaming. Madri: Esic Editorial, 2010.

______.; & CURRÁS PÉREZ, R. Nuevas fórmulas publicitarias: los advergames como herramienta de las comunicaciones de marketing. Cuadernos de Gestión, v. 12, n, 2, p. 43-58, 2012. Disponível em: http://www.ehu.es/cuadernosdegestion/documentos/100236jm.pdf. Acesso em: 24 maio 2013.

MÉNDIZ NOGUERO, A. Advergaming: concepto, tipología, estrategias y evolución histórica. Revista Icono 14 (en línea), n. 15, 2010. Disponível em: http://www.icono14.net/Num.-15.-Interactividad/advergaming. Acesso em: 20 maio 2013.

NORDESTE, R. M. Publicidade online das empresas: estratégias actuais. Universidade de Aveiro, Departamento de Comunicação e Artes, 2009. Disponível em: http://ria.ua.pt/bitstream/10773/1178/1/2009001338.pdf. Acesso em: 20 jul. 2013.

PIÑUEL RAIGADA, J. L. Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística, v. 3, n.1, p. 1-42, 2002.

PURO MARKETING. El advergaming y la publicidad en videojuegos se expanden rápidamente hacia el medio online. 5 de maio de 2010. Disponível em: http://www.puromarketing.com/72/8112/advergaming-publicidad-videojuegos-expanden-rapidamente-hacia-medio-online.html. Acesso em: 22 maio 2013.

SEBASTIÃO, S. Formatos da publicidade digital: sistematização e desambiguação. Comunicação e Sociedade, v. 19, p. 13-24, 2011. Disponível em: http://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/comsoc/article/view/894/854. Acesso em: 15 jan. 2013.

TIC KIDS ONLINE 2013. Pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes no Brasil, 2014. Disponível em: http://cetic.br/media/analises/TIC_kids_online_2013_hangout_imprensa.pdf. Acesso em: 1º ago. 2014.

TRIVIÑOS, Augusto N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Data de

Published

2015-08-28

How to Cite

Craveiro, P. S. U., & Pellón, D. M. (2015). Children’s exposure to advertising on games sites in Brazil and Spain. Comunicação Mídia E Consumo, 12(34), 67–88. https://doi.org/10.18568/cmc.v12i34.870