From traces to imagery: film consumption in Belle Époque carioca

Authors

  • Pedro Vinicius Asterito Lapera Fundação Biblioteca Nacional

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v12i34.874

Keywords:

Cinematograph, Belle Époque carioca, Consumption

Abstract

This article intends to undertake a discussion of media consumption at the turn of the XIXth and XXth centuries from some sources contained by some journals stored in the National Library of Brazil. Because of the heterogeneity of these sources, we chose to focus the discussion on consumption to trace some possible paths in its analysis, with emphasis on a cultural history that encompasses the uses and representations that circulated through the cinematic practice. In the treatment of these sources, we chose the methodology of the evidential paradigm, as Carlo Ginzburg thought about it when dealing with heterogeneous sources, combining with this the analysis of Mary Douglas and Baron Isherwood on consumption in complex societies and Roger Chartier’s on cultural history. Finally, we place our questions from the discussions launched by Vicente de Paula Araújo and Jean Claude Bernardet on Brazilian cinema of the silent period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Vinicius Asterito Lapera, Fundação Biblioteca Nacional

Doutor em Comunicação pelo PPGCOM-UFF e pesquisador da Fundação Biblioteca Nacional

References

ARAÚJO, V. P. A Bela época do cinema brasileiro. São Paulo: Perspectiva, 1985.

BAKHTIN, M. A Cultura Popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. Brasília: UnB, 2008.

BERNARDET, J. Historiografia clássica do cinema brasileiro. São Paulo: Annablume, 1995.

BROOKS, P. The Melodramatic Imagination: Balzac, Henry James, Melodrama and the mode of excess. Londres: Yale University Press, 1995.

CARROLL, N. A Filosofia do horror ou paradoxos do coração. Campinas: Papirus, 1999.

CHARTIER, R. Práticas da leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 2000.

DOUGLAS, M.; ISHERWOOD, B. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: UFRJ, 2004.

GINZBURG, C. O queijo e os vermes. São Paulo: Cia das Letras, 2006.

________. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Cia das Letras, 2007.

LAPERA, P. V. A.; SOUZA, B. T. Cinematógrafo e espetáculos de massa através do acervo da Biblioteca Nacional: algumas notas metodológicas. In: BRAGA, J. L.; LOPES, M. I. V.; MARTINO, L. C. (Orgs.). Pesquisa empírica em Comunicação. São Paulo: Paulus, 2010.

SINGER, B. Melodrama and modernity. Nova York: Columbia University Press, 2001.

SÜSSEKIND, F. Cinematógrafo de Letras: literatura, técnica e modernização no Brasil. São Paulo: Cia das Letras, 2006.

VIANY, Alex. Introdução ao cinema brasileiro. Rio de Janeiro: Instituto Nacional do Livro, 1959.

WILLIAMS, L. Screening Sex. Nova York: John Hope Franklin Center Books, 2008.

Published

2015-08-28

How to Cite

Lapera, P. V. A. (2015). From traces to imagery: film consumption in Belle Époque carioca. Comunicação Mídia E Consumo, 12(34), 10–29. https://doi.org/10.18568/cmc.v12i34.874