Midiatics aesthetics hibridations: dialogs between music and comics
DOI:
https://doi.org/10.18568/cmc.v10i28.515Keywords:
Aesthetic experience, Midiatized culture, Hibridation between vision and hearing, Music and comicsAbstract
Toughts about the aesthetic experience in the contemporany midiatizedculture, ilustrated by the identification and the analysis of productions
that presents an hidridization between music and comics. The aesthetic object
and the aesthetic perception in a context of cultural hibridations and interculturalities. Interactions between criation and fruition, between poetic and aesthetic of midia products. A brief study of brazilian comtemporany bands of popular music that mash up sounds, words and visual images. Bringing back the album Tubarões voadores, from Arrigo Barnabé and Luiz Gê, from 1984, that can be viewed as a paradigmatic experience of hibridization between vision and hearing in the midia context.
Downloads
References
BARROS, Laan Mendes de. Experiência estética e experiência poética: A questão da produção de sentidos. In: XXI ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS. Anais GT Comunicação e Experiência Estética. Juiz de Fora: UFJF / Compós, 2012a.
____________. O consumo da canção como experiência estética. Contemporanea (UFBA. Online), v. 10, p. 68-79. Salvador: UFBA, 2012b.
BARROS, Laan Mendes de (Org). Discursos midiáticos: representações e apropriações culturais. São Bernardo do Campo: UMESP, 2011.
BRAGA, José Luiz. A sociedade enfrenta a sua mídia: Dispositivos sociais de crítica midiática. São Paulo: Paulus, 2006.
CATALÀ DOMÉNECH, Josep M. A forma do real: introdução aos estudos visuais. São Paulo: Summus, 2011.
DUFRENNE, Mikel. Phénoménologie de l’expérience esthétique – Tome I – L’objet esthétique. Paris: Presses Universitaires de France, 1992a.
____________. Phénoménologie de l’expérience esthétique – Tome II – La perception esthétique. Paris: Presses Universitaires de France, 1992b.
____________. Estética e filosofia. 2ª. Ed. São Paulo: Perspectiva, 1981.
ECO, Umberto. A obra aberta. São Paulo: Perspectiva, 1968.
EISNER, Will. Quadrinhos e Arte Sequencial - Princípios e Práticas do Lendário Cartonista - 4ª Ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
GADAMER, Hans-Georg. Hermenêutica da obra de arte. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
GARCÍA CANCLINI, Néstor. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade, 4ª. ed. São Paulo: Edusp, 2008.
IANNI, Octavio. Enigmas da modernidade-mundo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.
LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva. São Paulo: Loyola, 1998.
MAGALHÃES, Henrique. Indigestos e sedutores: o submundo dos quadrinhos marginais. In: Culturas Midiáticas, Vol. II, n. 1 – jan./jun./2009 – Revista do PPG em Comunicação da UFPB. João Pessoa: 2009.
MARTIN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1997.
RANCIÈRE, Jacques. O inconsciente estético. São Paulo: Ed 34, 2009.
____________. O espectador emancipado. São Paulo : WMF Martins Fontes, 2011.
ROSÁRIO E BARROS, Iberê Moreno (Sidekick). Dodecafonia e Quadrinhos, In: Quadrinheiros, 2012. Disponível em: http://quadrinheiros.wordpress.com/2012/07/18/dodecafonia-e-quadrinhos/. Acessado em 18/02/2013.
ZIRALDO (Ziraldo Alves Pinto). O menino quadradinho. São Paulo: Melhoramentos, 1989.
Sites:
http://www.pedraonline.com.br/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the work sharing with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.