Consumption of (im)mobilities and discourse: the culture of mobility in brand advertising

Authors

  • Maria Alice de Faria Nogueira Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ, Rio de Janeiro, RJ

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v13i36.1039

Keywords:

Motility, Advertising discourse, Global advertising, Depth hermeneutics, Fifa World Cup

Abstract

This article presents the results of my PhD thesis, which investigated the idea of mobile culture (URRY, 2003) based on its discourses and representations, with special focus on global advertising communication. The hypothesis that consumption of (im)mobility exists when individuals seek objects that support their everyday (im)mobility with a certain stability and less risk was validated, by interpretation of the advertising discourse of global brands disseminated in Brazil at three different moments: June 1982, June 1998 and June 2014, when Brazil participated in the FIFA World Cup in Spain, in France and in Brazil, respectively. The research methodology was based on depth hermeneutics (THOMPSON, 2000) and considered the articulation between text and context in the formal analysis of 40 printed advertisements selected for investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Alice de Faria Nogueira, Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ, Rio de Janeiro, RJ

Doctorate in History, Politics and Cultural Heritage for FGV/RJ. Professor in the Advertising program and in the Postgraduate program of Marketing and Communication in Digital Media.

References

APPADURAI, A. The social life of things: commodities in cultural perspective. Reino Unido: Cambridge University Press, 1986. Kindle Edition para iPad.

BAUDRILLARD, J. A Sociedade de Consumo. Lisboa: Edições 70, 1970. 247 p.

BECK, U. Mobility and the cosmopolitan perspective. In: WEERT, C.; AUFMANN, V.; KESSELRING, S. (Eds.). Trancing mobilities: towards a cosmopolitan perspective. Reino Unido: Ashgate, 2008. p. 25-36.

GADAMER, H-G. Verdade e Método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Petrópolis: Vozes, 1999. (1. ed. 1948).

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. 102 p.

KAUFMANN, V. Re-thinking mobility. Contemporany sociology. Reino Unido: Ashgate, 2002. 112 p.

KAUFMANN, V.; MONTULET, B. Between social and spatial mobilities: the issue of social fluidity. In: WEERT, C.; KAUFMANN, V.; KESSELRING, S. (Eds.). Tracing mobilities: towards a cosmopolitan perspective. Reino Unido: Ashgate, 2008. p. 37-55.

KESSELRING, Sven. Mobility risk society. In: WEERT, C.; KAUFMANN, V.; KESSELRING, S. (Eds.). Tracing mobilities: towards a cosmopolitan perspective. Reino Unido: Ashgate, 2008. p. 77-102.

MAIA, J. M.; ROCHA, L. Protests, protests, everywhere. Will the “June Journeys” Spoil Brazil’s bid for Glory? Cairo Review, n. 12, p. 79-85, 2014.

MCCRACKEN, G. Cultura & consumo. Rio de Janeiro: Mauad, 2003. 206 p.

MCCRACKEN, G. Consumo e Cultura II: mercados, significados e gestão de marcas. Rio de Janeiro: Mauad, 2012. 304 p.

MILLER, D. Trecos, troços e coisas: estudos antropológicos sobre a cultura material. Rio de Janeiro: Zahar, 2013. Kindle Edition para iPad.

NERI, M. C. (Coord.). A nova classe média: o lado brilhante dos pobres. Rio de Janeiro: FGV/CPS, 2010. Disponível em: http://www.cps.fgv.br/cps/ncm/. Acesso em: 1 abr. 2016.

NERI, M. C. De Volta ao País do Futuro: Crise Europeia, Projeções e a Nova Classe Média. Rio de Janeiro: FGV/CPS, 2012. Disponível em: http://www.cps.fgv.br/cps/ncm2014/.

NOGUEIRA, M. A. F. Consumo e Publicidade: apropriação localizada e mensagem global. Dissertação de Mestrado em Comunicação Social. PUC-Rio. Março de 2010. 112p. Disponível em: http://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/16030/16030_1.PDF.

NOGUEIRA, M. A. F. Mobilidade em potência e discurso publicitário na sociedade contemporânea globalizada. Tese de Doutorado em História, Política e Bens Culturais. Centro de Documentação da História Contemporânea do Brasil, FGV-RJ. Março, 2015. 329p. Disponível em: http://hdl.handle.net/10438/13704.

ORTIZ, R. Mundialização e cultura. Rio de Janeiro: Brasiliense, 2003. 235 p.

ROCHA, E. P. G. Magia e Capitalismo: um estudo antropológico da publicidade. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1985. 162 p.

SIMMEL, G. Ensaios sobre a teoria da história. Rio de Janeiro: Contraponto, 2011. 107 p.

THOMPSON, J. B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis: Vozes, 2000. 427 p.

VISENTINI, P. F. A projeção internacional do Brasil. 1930-2012. São Paulo: Elsevier, 2013. 151 p.

URRY, J. Mobile Cultures. Reino Unido: Lancaster University, Department of Sociology, 2003. (1. ed. 1999). Disponível em: http://www.lancaster.ac.uk/fass/resources/sociology-online-papers/papers/urry-mobile-cultures.pdf. Acesso em: 1 abr. 2016.

URRY, J. Mobilities. Cambridge, Reino Unido: Polity Press, 2007. 325 p.

Published

2016-04-28

How to Cite

Nogueira, M. A. de F. (2016). Consumption of (im)mobilities and discourse: the culture of mobility in brand advertising. Comunicação Mídia E Consumo, 13(36), 28–49. https://doi.org/10.18568/cmc.v13i36.1039