Understanding the role of the subjects in the language act: a case study of the events of March 15, 2015 on Twitter

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v13i37.1071

Keywords:

Speech analysis, Politics, Digital social networks, Subject, Twitter

Abstract

This article analyzes the hashtags used in interactions posted on Twitter due to the demonstrations of March 15, 2015, and the reply given by Brazilian President Dilma Rousseff and the government in a statement to the press, seeking to define the subjects of the language act, establish their role and check the communication contract effectivity. This research presents reflections by Lévy and Lemos (2010), Santaella and Lemos (2010) and Israel (2010) on digital social networks and Twitter; and Charaudeau (2014) on communication contract, language act and its subjects. From the analysis, it is clear that voters are outside the verbal configuration, assuming the role of MEc and leaving to the hashtags the one of MEe; President Rousseff is the YOUd and the government is the YOUi. It is also noted that the communication contract was signed, because the YOUi recognizes the messages from the MEc.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Poliana Lopes, Universidade Feevale, Porto Alegre, RS

Doctor’s Graduation Student and a scholarship holder at Brazilian Institutions Prosup/Capes at the Postgraduate Program in Processes and Cultural Events.

Denise Castilhos de Araújo, Universidade Feevale, Porto Alegre, RS

Full Professor at Brazilian university Universidade Feevale, at the Master’s doctoral in Processes and Cultural Events and in the Social Communication and Design courses.

References

ARQUIVO 19. Protestos no Brasil 2013. Publicado em jun. 2014. Disponível em: <http://www.artigo19.org/protestos/>. Acesso em: 21 jun. 2016.

BAKHTIN M. M. A interação verbal. In: Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2010.

BAKHTIN M. M. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

BENVENISTE, E. O aparelho formal da enunciação. In: Problemas de linguística geral II. Campinas: Pontes, 1989.

CHARAUDEAU, P. Problemas de abordagem na análise do discurso. In: Linguagem e discurso: modos de organização. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014a.

CHARAUDEAU, P. O signo entre o sentido da língua e o sentido do discurso. In: Linguagem e discurso: modos de organização. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014b.

CHARAUDEAU, P. O ato de linguagem como encenação. In: Linguagem e discurso: modos de organização. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014c.

FAUSTO, B. História do Brasil. 2.ed. São Paulo: Editora da USP, 1995.

GARCÍA, M.; DALY, A. J.; SUPOVITZ, J. Desvelando climas de opinión por medio del Social Media Mining y Análisis de Redes Sociales en Twitter. El caso de los Common Core State Standards. Revista Hispana para el Análisis de Redes Sociales. v. 26, n. 1, 2015. DOI: <http://dx.doi.org/10.5565/rev/redes.531>.

GRUPO DE MÍDIA SÃO PAULO. Mídia Dados Brasil 2014. Disponível em: <http://sunflower2.digitalpages.com.br/html/reader/119/38924> Acesso em: 5 ago. 2015.

GUTEMBERG, A.; LEAL, Z. S. O jogo político na arena midiática: uma análise do enquadramento noticioso na cobertura das manifestações de março de 2015. In: Temática (2015), Ano XI, n.05, maio/2015, p.103-115. Disponível em: . Acesso em: 21 jun. 2016.

IBOPE (2014). A internet é a principal fonte de entretenimento para 43% dos jovens, aponta IBOPE Media. Disponível em: <http://www.ibope.com.br/pt-br/noticias/Paginas/A-internet-e-a-principal-fonte-de-entretenimento-para-43-dos-jovens-aponta-IBOPE-Media.aspx>. Acesso em: 10 fev. 2015.

IBOPE (2014). Internet é a primeira fonte de informações para 47% dos brasileiros, aponta estudo. Disponível em: <http://www.ibope.com.br/pt-br/noticias/Paginas/Internet-e-a-primeira-fonte-de-informacoes-para-47-dos-brasileiros-aponta-estudo.aspx>. Acesso em: 10 fev. 2015.

IBOPE (2014). No Brasil, maioria dos internautas são mulheres. Disponível em: <http://www.ibope.com.br/pt-br/noticias/Paginas/No-Brasil,-maioria-dos-internautas-s%C3%A3o-mulheres-.aspx>. Acesso em: 13 fev. 2015.

ISRAEL, S. Introdução. IN: A era do Twitter – como a ferramenta de mídia colaborativa mais dinâmica da atualidade pode revolucionar seus negócios. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

LEMOS, A.; LÉVY, P. As comunidades e redes sociais on-line. In: O futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia planetária. São Paulo: Paulus, 2010a.

LEMOS, A.; LÉVY, P. O espaço virtual da cultura. In: O futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia planetária. São Paulo: Paulus, 2010b.

MANIFESTAÇÕES contra Dilma levam multidão às ruas do País. O Estado de São Paulo, São Paulo, 15 mar. 2015. Disponível em: <http://politica.estadao.com.br/noticias/geral, manifestacoes-contra-dilma-levam-multidao-as-ruas-do-pais,1651418>. Acesso em: 25 jul 2015.

PERGUNTAS FREQUENTES SOBRE OS ASSUNTOS NO TWITTER. Disponível em: <https://support.twitter.com/articles/268981-perguntas-frequentes-sobre-os-assuntos-no-twitter>. Acesso em: 12 jul. 2015.

PERUZZO, C. M. K. Movimentos sociais, redes virtuais e mídia alternativa no junho em que “o gigante acordou”?. MATRIZES, São Paulo, v.7, n.2, p. 73-93, jul./dez. 2013.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C.. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

PRONUNCIAMENTO de Ministros sobre as manifestações (15/03/2015). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=SUJseHEQESE>. Acesso em: 01 ago 2015.

PROTESTOS anti-Dilma reúnem mais de 2 milhões de pessoas pelo País. Jornal O Globo, São Paulo, 15 mar. 2015. Disponível em: <http://oglobo.globo.com/brasil/protestos-anti-dilma-reunem-mais-de-2-milhoes-de-pessoas-pelo-pais-15602344>. Acesso em: 25 jul. 2015.

PROTESTOS contra o governo reúnem quase um milhão pelo País. Folha de São Paulo, São Paulo, 15 mar.2015. Disponível em: <http://www1.folha.uol.com.br/poder/2015/03/1603286-protestos-contra-o-governo-reune-quase-1-milhao-pelo-pais.shtml>. Acesso em: 25 jul. 2015.

SANTAELLA, L.; LEMOS, R. Inflow vs. Outflow: Twitter e microdesign de ideias. In: Redes sociais digitais: a cognição conectiva do Twitter. São Paulo: Summus, 2010a.

SANTAELLA, L.; LEMOS, R. Visualizando laços sociais no Twitter: o continuum na era dos fluxos. In: Redes sociais digitais: a cognição conectiva do Twitter. São Paulo: Summus, 2010b.

SOARES, F. B. A fala de Dilma sobre corrupção: análise da influência dos protestos de 15 de março de 2015 nas postagens do Facebook. In: Anais do XVI Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sul – Intercom Sul. Joinville, 04 a 06 jun. 2015. Disponivel em: <http://www.portalintercom.org.br/anais/sul2015/resumos/R45-0547-1.pdf>. Acesso em: 21 jun. 2016.

TWITTER completa 8 anos: veja os números da rede social. Revista Exame, São Paulo, 20 mar. 2014. Disponível em: <http://exame.abril.com.br/tecnologia/noticias/twitter-completa-8-anos-veja-os-numeros-da-rede-social#19>. Acesso em: 01 ago. 2015.

Published

2016-09-01

How to Cite

Lopes, P., & de Araújo, D. C. (2016). Understanding the role of the subjects in the language act: a case study of the events of March 15, 2015 on Twitter. Comunicação Mídia E Consumo, 13(37), 29–53. https://doi.org/10.18568/cmc.v13i37.1071