Science in advertising narratives: strategies in freeto-air TV

Authors

  • Maria Ataide Malcher Universidade Federal do Pará, Instituto de Letras e Comunicação, Programa de Pós-Graduação Comunicação Cultura e Amazônia. http://orcid.org/0000-0003-4687-1840
  • Weverton Raiol Universidade Federal do Pará, Núcleo de Inovação e Tecnologias Aplicadas a Ensino e Extensão, Laboratório de Pesquisa e Experimentação em Multimídia http://orcid.org/0000-0001-5539-0112

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v15i42.1543

Keywords:

advertising, science, narrative, free-to-air TV

Abstract

In this paper, we present nine strategies of science usage in TV advertisement. Understanding advertising as a narrative articulated to our daily lives, therefore, a mediation of communication processes and a constructor of patterns, we develop the research following the proposal of Motta (2013) for the communicational analysis of the narratives. Based on seven analytical movements, we identified the following strategies: (i) the scientific components; (ii) the scientific environments; (iii) the invitation to experimentation; (iv) the relation with innovation; (v) fiction and reality; (vi) the scientific animations and illustrations; (vii) the specialist and scientist characters; (viii) the celebrity characters; (ix) and the non-specialist characters

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Author Biographies

Maria Ataide Malcher, Universidade Federal do Pará, Instituto de Letras e Comunicação, Programa de Pós-Graduação Comunicação Cultura e Amazônia.

Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo. Professora do Programa de Pós-Graduação Comunicação, Cultura e Amazônia da Universidade Federal do Pará e do Programa de Pós-Graduação em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde da Fundação Oswaldo Cruz.

Weverton Raiol, Universidade Federal do Pará, Núcleo de Inovação e Tecnologias Aplicadas a Ensino e Extensão, Laboratório de Pesquisa e Experimentação em Multimídia

Mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade Federal do Pará. Pesquisador do Laboratório de Pesquisa e Experimentação em Multimídia do Núcleo de Inovação e Tecnologias Aplicadas a Ensino e Extensão da Universidade Federal do Pará.

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Published

2018-04-26

How to Cite

Malcher, M. A., & Raiol, W. (2018). Science in advertising narratives: strategies in freeto-air TV. Comunicação Mídia E Consumo, 15(42), 156–181. https://doi.org/10.18568/cmc.v15i42.1543