Language, consumption, and happiness: jornalistic discourse and ambivalence

Authors

  • Marcelo Pereira da Silva Universidade Estadual Paulista Universidade Federal do Maranhão
  • Ana Maria Dantas de Maio Embrapa Pantanal

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v15i42.1570

Keywords:

Journalism, Critical Discourse Analysis, Consumption, Happiness

Abstract

The discussion about consumption, consumerism, and the discourse
of happiness is associated with contemporary society. Based on Critical Discourse
Analysis, we analyzed two journalistic texts published in Brazil in 2013, which
address the relationship between consumption, life, and happiness. Faced with
these problematic issues, we put on the spotlight the ambivalence appended to
the journalistic discourse on happiness in the context of a culture of consumption,
considering the meanings it produces interfere in the social fabric since world convictions are acquired through the discourse, which constitutes and molds the world in meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Pereira da Silva, Universidade Estadual Paulista Universidade Federal do Maranhão

Bolsista Capes do Programa Nacional de Pós-Doutorado (PNPD) no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Estadual Paulista – FAAC/Bauru – São Paulo.

Doutor em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo.

Mestre em Comunicação Midiática pela Universidade Estadual Paulista, Faac-Bauru/Sp.

Professor do curso de Relações Públicas da Universidade Federal do Maranhão.

Ana Maria Dantas de Maio, Embrapa Pantanal

Doutora em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo (Umesp) • Mestre em Comunicação pela Universidade Estadual Paulista (Unesp) • Graduada em Jornalismo pela Universidade Estadual de Londrina (Uel) • Jornalista do Núcleo de Comunicação Organizacional da Embrapa Pantanal desde 2007 • Líder do projeto “Construção da imagem da pecuária sustentável do Pantanal”, desenvolvido pela Embrapa entre 2010 e 2012 • Foi docente do curso de Jornalismo das Faculdades Adamantinenses Integradas (FAI) • Membro do grupo de pesquisa Criticom – Comunicação empresarial no Brasil: uma leitura crítica, da Comtexto Comunicação e Pesquisa

References

BARROS FILHO, C.; MEUCCI, A. A vida que vale a pena ser vivida. 9 ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

BAUDRILLARD, J. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 2008.

BAUMAN, Z. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

__________. A ética é possível num mundo de consumidores? Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

__________. Danos colaterais: desigualdades sociais numa era global. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

CANCLINI, N. G. Consumidores e cidadãos – conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro: URFJ, 2010.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Editora UNB, 2ª Ed. Brasília, 2016.

GIDDENS, A. As consequências da modernidade. São Paulo: Unesp, 2002.

HESSEL, S.; MORIN, E. O caminho da esperança. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.

LIPOVETSKY, G.; CHARLES, S. Os tempos hipermodernos. São Paulo: Barcarolla, 2004.

LIPOVETSKY, G. A sociedade da decepção. Barueri: Manole, 2007.

LIPOVETSKY, G.; SERROY, J. A cultura – mundo: resposta a uma sociedade desorientada. São Paulo: Cia das Letras, 2011.

MORIN, E. A Via para o futuro da humanidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2015.

NARDINI, R. Ministro pede a superação do modelo “sou feliz quando consumo”. Carta Capital, São Paulo, 23 ago. 2013. Disponível em: <http://www.cartacapital.com.br/dialogos-capitais/gilberto-carvalho-propoe-dialogo-para-que-brasil-nao-se-baseie-apenas-em-consumo-1101.html>. Acesso em: 26 ago. 2017.

SILVA, F.P. A construção da ironia: “uma pittada de veneno?”. In: GREGOLIM, M. R; BARONAS, R.(Orgs.). Análise do discurso: as materialidades do sentido. São Carlos: Claraluz, 2007. p. 95-102.

SOUZA, K. ‘Divã contemporâneo’. Revista da Cultura, São Paulo, n. 74, set. 2013. Disponível em: <http://statics.livrariacultura.net.br/site/revista_da_cultura/pdfs/revista_cultura_edicao_074.pdf>. Acesso em: 26 ago. 2017.

VAN DIJK, T.A. Discurso, notícia e ideologia: estudos na análise crítica do discurso. Famalicão: Campo das Letras, 2005.

WOLTON, D. É preciso salvar a comunicação. São Paulo: Paulus, 2006.

Published

2018-04-26

How to Cite

Pereira da Silva, M., & Dantas de Maio, A. M. (2018). Language, consumption, and happiness: jornalistic discourse and ambivalence. Comunicação Mídia E Consumo, 15(42), 182–203. https://doi.org/10.18568/cmc.v15i42.1570