Language, consumption, and happiness: jornalistic discourse and ambivalence
DOI:
https://doi.org/10.18568/cmc.v15i42.1570Keywords:
Journalism, Critical Discourse Analysis, Consumption, HappinessAbstract
The discussion about consumption, consumerism, and the discourse
of happiness is associated with contemporary society. Based on Critical Discourse
Analysis, we analyzed two journalistic texts published in Brazil in 2013, which
address the relationship between consumption, life, and happiness. Faced with
these problematic issues, we put on the spotlight the ambivalence appended to
the journalistic discourse on happiness in the context of a culture of consumption,
considering the meanings it produces interfere in the social fabric since world convictions are acquired through the discourse, which constitutes and molds the world in meanings.
Downloads
References
BARROS FILHO, C.; MEUCCI, A. A vida que vale a pena ser vivida. 9 ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
BAUDRILLARD, J. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 2008.
BAUMAN, Z. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
__________. A ética é possível num mundo de consumidores? Rio de Janeiro: Zahar, 2011.
__________. Danos colaterais: desigualdades sociais numa era global. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
CANCLINI, N. G. Consumidores e cidadãos – conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro: URFJ, 2010.
FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Editora UNB, 2ª Ed. Brasília, 2016.
GIDDENS, A. As consequências da modernidade. São Paulo: Unesp, 2002.
HESSEL, S.; MORIN, E. O caminho da esperança. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.
LIPOVETSKY, G.; CHARLES, S. Os tempos hipermodernos. São Paulo: Barcarolla, 2004.
LIPOVETSKY, G. A sociedade da decepção. Barueri: Manole, 2007.
LIPOVETSKY, G.; SERROY, J. A cultura – mundo: resposta a uma sociedade desorientada. São Paulo: Cia das Letras, 2011.
MORIN, E. A Via para o futuro da humanidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2015.
NARDINI, R. Ministro pede a superação do modelo “sou feliz quando consumo”. Carta Capital, São Paulo, 23 ago. 2013. Disponível em: <http://www.cartacapital.com.br/dialogos-capitais/gilberto-carvalho-propoe-dialogo-para-que-brasil-nao-se-baseie-apenas-em-consumo-1101.html>. Acesso em: 26 ago. 2017.
SILVA, F.P. A construção da ironia: “uma pittada de veneno?”. In: GREGOLIM, M. R; BARONAS, R.(Orgs.). Análise do discurso: as materialidades do sentido. São Carlos: Claraluz, 2007. p. 95-102.
SOUZA, K. ‘Divã contemporâneo’. Revista da Cultura, São Paulo, n. 74, set. 2013. Disponível em: <http://statics.livrariacultura.net.br/site/revista_da_cultura/pdfs/revista_cultura_edicao_074.pdf>. Acesso em: 26 ago. 2017.
VAN DIJK, T.A. Discurso, notícia e ideologia: estudos na análise crítica do discurso. Famalicão: Campo das Letras, 2005.
WOLTON, D. É preciso salvar a comunicação. São Paulo: Paulus, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the work sharing with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.