The mediatic memory: projections and subjections in the digital environment
DOI:
https://doi.org/10.18568/cmc.v15i44.1599Keywords:
mediatic memory, memory on Google, memory on FacebookAbstract
The purpose of this study is to investigate how memory is assimilated and made available by digital means. This interrogation starts from the value that memory has for culture and for communication as it is recognized today, projected by its totality and fullness. Because of this, it is noted that its presence exceeds cumulative technological functionality by forming as an agent of media strategies in narrativizing and managing knowledge. These occurrences, observed from Google and Facebook, will still be seen as determinants for the formation of this communicative environment, which centers the experiences of memory from the automatism and the excess, which mainly re-signifies their collective and subjective understandings.
Downloads
References
ARISTÓTELES. Parva naturalia. São Paulo: Edipro, 2012.
BERGSON, H. Memória e vida. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.
BORKO, H. Information science: what is it? In. American Documentation, Chicago, v.19, n.1, p.3-5, jan. 1968.
CARR, N. A geração superficial: o que a Internet está fazendo com nossos cérebros. Rio de Janeiro: Agir, 2011.
DAMASIO, A. O mistério da consciência. São Paulo: Companhia das letras, 2000.
ELIADE, M. Mito e Realidade. São Paulo: Perspectiva, 2013.
FLUSSER, V. Comunicologia: reflexões sobre o futuro. As conferências de Bochum. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
__________. Filosofia da caixa preta. Ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Annablume, 2011.
__________. Memória. [Sem Data]_2683_MEMORIA [V.2]. Arquivo Vilém Flusser São Paulo.
FREUD, S. Uma Nota Sobre o Bloco Mágico. In: Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Vol XIX . Rio de Janeiro: Imago Editora, 1996.
___________. Lembranças encobridoras. Rio de Janeiro: Imago, 1989.
GOOGLE (2016). Sobre o Google. Disponível em: http://www.google.com/about/company/. Acesso em 20. Jan. 2017.
HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Ed. Revista dos Tribunais, 1990.
HERSCHEL, A. J. A passion for truth. New York: Jewish Lights Publis, 1995.
HESIODO. Teogonia. São Paulo: Martin Claret, 2011.
HOUAISS, A. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.
LE GOFF, J. História e Memória. Campinas: Unicamp, 2003.
_________. Enciclopédia Einaudi. Vol. 1 Memória – História. Lisboa: Imprensa Nacional; Casa da Moeda, 1997.
LEVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Loyola, 2011.
LEVY, S. Google a biografia. São Paulo: Universo dos livros, 2012.
LURIA, A. R. A mente e a memória: um pequeno livro sobre uma vasta memória. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
MCLUHAN, M. Os meios de comunicação: como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 2012.
NORA, P. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Revista Projeto História 10. São Paulo: EDUC, 1993.
PLATÃO. Teeteto. Belém: UFPA, 2001.
________. Fedon: diálogo sobre a alma e morte de Sócrates. São Paulo: Martin Claret, 2003.
________. Menon. São Paulo: Loyola, 2003.
________. O banquete. Porto Alegre: L&PM, 2009.
PROSS, H. Aceleração e perda. In: CONTRERA, Malena Segura; GUIMARÃES, Luciano; PELEGRINI, Milton Org; SILVA, Maurício Ribeiro da. (Orgs.) O espírito do nosso tempo: ensaios de semiótica da cultura e da mídia. São Paulo: Annablume; CISC, 2004.
_________. Atrapados en la red mediática. Orientación en la diversidad. Hondarribia: Argitaletxe Hiru, 1999.
_________. La violencia de los símbolos sociales. Barcelona: Anthropos, 1989.
_________. Estructura simbólica del poder. Barcelona: Editora Gustavo Gili, 1980.
PROSS, H.; BETH, H.. Introducción a la ciencia de la comunicación. Barcelona: Anthropos, 1987.
SPARROW, B.; LIU, J.; WEGNER, D. M. Google Effects on Memory: Cognitive Consequences of Having Information at Our Fingertips. Science Magazine, 2011. Disponível em: http://www.sciencemag.org/content/333/6043/776.full.pdf. Acesso em: 04 Out. 2017.
STRECKER, M. Novo Catálogo da Terra Inteira, Facebook transforma pessoas em marqueteiros de si mesmos. UOL Tecnologia, 2012. Disponível em: http://tecnologia.uol.com.br/noticias/redacao/2012/05/18/novo-catalogo-daterra-inteira-facebook-transforma-pessoas-em-marqueteiros-de-si-mesmos.htm. Acesso em: 04 Out. 2017.
TRIVINHO, E. O mal-estar da teoria: a condição da crítica na sociedade tecnológica atual. Rio de Janeiro: Quartet, 2001.
VERNANT, J. Mito e religião na Grécia Antiga. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
_________. Mito e pensamento entre os gregos: estudos de psicologia histórica. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.
VYGOTSKY, L. Imaginación y el arte en la Infancia. Ciudad de México: Hispánicas, 1987.
YATES, F. A arte da memória. Campinas: Ed. Unicamp, 2007.
ZUMTHOR, P. Tradição e esquecimento. São Paulo: Hucitec, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the work sharing with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.