The Rio’s favelas in musical comedy films: from cradle of samba to public problem

Authors

  • Rafael de Luna Freire Universidade Federal Fluminense
  • Leticia de Luna Freire Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v15i43.1654

Keywords:

chanchada, favela, church, samba, cinema

Abstract

This article traces a historical panorama of the representation of Rio’s favelas in Brazilian musical comedy films, known as chanchadas, from the 1930s to the early 1960s. With rare exceptions like that of the film Favela dos meus amores (1935), we point to the more constant presence of the favela as a setting staged in the studios in musical numbers of films released until the mid-1950s. Taking as a milestone the film Depois eu conto (1956), the favela representation is increasingly politicized in the genre until the end of the decade. In the context of polemics about the removal of favelas and the social activity of Catholic Church in transforming this type of popular housing into a “public problem”, we analyse Três colegas de batina (1961), in which a favela acquire great importance for its plot, but with an ideological discourse distinct from the best-known films of the Cinema Novo movement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael de Luna Freire, Universidade Federal Fluminense

Professor at the Cinema and Video Department and at the Post-Graduate Program in Cinema and Audiovisual Arts (PPGCine) at Universidade Federal Fluminense (UFF). Coordinator at the University Lab for Audiovisual Preservation (LUPA-UFF).

Leticia de Luna Freire, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professor at the Social Sciences and Education Department (DCSE) and at the Post-Graduate Program in Education, Culture and Communication in Urban Peripheries (PPGECC-FEBF) at the Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj). Researcher at the Metropolitan Ethnography Lab (LeMetro-IFCS/UFRJ), at the National Institute of Studies in Institutional Administration of Conflicts (InEAC-UFF) and at the Study Group on Peripheries (Nespe-FEBF/Uerj).

References

AUTRAN, A. Do rádio à televisão: o personagem negro em dois filmes brasileiros. In: ENCONTRO DA COMPÓS, 19, 2010, Rio de Janeiro. Anais… Rio de Janeiro, 2010.

BENTES, I. Sertões e favelas no cinema brasileiro contemporâneo. In: ______. (Org.). Ecos do cinema: de Lumière ao digital. Rio de Janeiro: UFRJ, 2007. p. 191-224.

FREIRE, L. L.; GONÇALVES, R. S.; SIMÕES, S. S. Uma cruzada do século XX: iniciativas católicas no campo das políticas habitacionais na França e no Brasil. Antropolítica. Revista Contemporânea de Antropologia, Niterói, n. 29, p. 201-223, jul.-dez. 2010.

FREIRE, R. L. Carnaval, mistério e gangsters: o filme policial no Brasil (1915-1951). 2011. 504f. Tese (doutorado em Comunicação) – Instituto de Arte e Comunicação Social, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2011.

______. Subúrbios reais, anônimos e perigosos: o Rio de Janeiro em três filmes policiais da década de 1950. In: KUSHNIR, B.; VIEIRA, J. L. (Orgs.). Rio, 450 anos de cinema. Rio de Janeiro: Em Tempo: 2016. p. 79-88.

GALVÃO, M. R.; BERNARDET, J. C. Cinema: repercussões em caixa de eco ideológica (as ideias de “nacional” e “popular” no pensamento cinematográfico nacional). São Paulo: Brasiliense, 1983.

GUSFIELD, J. The culture of public problems: drinking-driving and the symbolic order. Chicago: University of Chicago Press, 1981.

HEFFNER, H. Os realismos da década de 50. In: FRANCO, G. C. (Org.). Olhares neo-realistas. São Paulo: CCBB, 2007. p. 42-45.

JONALD. Favela dos meus amores. A Noite, Rio de Janeiro, [s. p.], 16 jan. 1947.

MELO, L. A. R. Radio stars on screen: critiques of stardom in Moacyr Fenelon’s Tudo Azul (1952). In: BERGFELDER, T.; SHAW, L.; VIEIRA, J. L. (Orgs.). Stars and stardom in Brazilian cinema. Oxford: Berghahn, 2017. p. 144-161.

MELLO, M. A. S. et al. (Orgs.). Favelas cariocas: ontem e hoje. Rio de Janeiro: Garamond, 2012.

NAPOLITANO, M. “O fantasma de um clássico”: recepção e reminiscências de Favela dos Meus Amores (H. Mauro, 1935). Significação, São Paulo, v. 36, n. 32, p. 137-157, 2009.

OLIVEIRA, J.; MARCIER, M. H. A palavra é: favela. In: ZALAR, A.; ALVITO, M. (Orgs.). Um século de favela. Rio de Janeiro: FGV, 1998. p. 61-114.

SAGMACS. Aspectos humanos da favela carioca. Separata de: O Estado de S. Paulo, São Paulo, 13 e 15 abr. 1960.

SANDRONI, C. Feitiço decente: transformações do samba no Rio de Janeiro (1917-1933). Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

SANZ, J. Depois eu conto. O Globo, Rio de Janeiro, [s. p.], 14 ago. 1956.

SINGH JR., O. Adeus cinema: vida e obra de Anselmo Duarte, ator e cineasta mais premiado do cinema brasileiro. São Paulo: Masao Ohno, 1993.

STAM, R. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus, 2003.

VALLADARES, L. P. A invenção da favela: do mito de origem a favela.com. Rio de Janeiro: FGV, 2005.

VIANNA, H. O mistério do samba. Rio de Janeiro: Zahar, 1995.

VIEIRA, J. L. A chanchada e o cinema carioca (1930-1955). In: RAMOS, F. (Org.). História do cinema brasileiro. São Paulo: Art, 1987. p. 129-187.

Published

2018-08-27

How to Cite

de Luna Freire, R., & de Luna Freire, L. (2018). The Rio’s favelas in musical comedy films: from cradle of samba to public problem. Comunicação Mídia E Consumo, 15(43), 276–301. https://doi.org/10.18568/cmc.v15i43.1654