The Rio’s favelas in musical comedy films: from cradle of samba to public problem
DOI:
https://doi.org/10.18568/cmc.v15i43.1654Keywords:
chanchada, favela, church, samba, cinemaAbstract
This article traces a historical panorama of the representation of Rio’s favelas in Brazilian musical comedy films, known as chanchadas, from the 1930s to the early 1960s. With rare exceptions like that of the film Favela dos meus amores (1935), we point to the more constant presence of the favela as a setting staged in the studios in musical numbers of films released until the mid-1950s. Taking as a milestone the film Depois eu conto (1956), the favela representation is increasingly politicized in the genre until the end of the decade. In the context of polemics about the removal of favelas and the social activity of Catholic Church in transforming this type of popular housing into a “public problem”, we analyse Três colegas de batina (1961), in which a favela acquire great importance for its plot, but with an ideological discourse distinct from the best-known films of the Cinema Novo movement.
Downloads
References
AUTRAN, A. Do rádio à televisão: o personagem negro em dois filmes brasileiros. In: ENCONTRO DA COMPÓS, 19, 2010, Rio de Janeiro. Anais… Rio de Janeiro, 2010.
BENTES, I. Sertões e favelas no cinema brasileiro contemporâneo. In: ______. (Org.). Ecos do cinema: de Lumière ao digital. Rio de Janeiro: UFRJ, 2007. p. 191-224.
FREIRE, L. L.; GONÇALVES, R. S.; SIMÕES, S. S. Uma cruzada do século XX: iniciativas católicas no campo das políticas habitacionais na França e no Brasil. Antropolítica. Revista Contemporânea de Antropologia, Niterói, n. 29, p. 201-223, jul.-dez. 2010.
FREIRE, R. L. Carnaval, mistério e gangsters: o filme policial no Brasil (1915-1951). 2011. 504f. Tese (doutorado em Comunicação) – Instituto de Arte e Comunicação Social, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2011.
______. Subúrbios reais, anônimos e perigosos: o Rio de Janeiro em três filmes policiais da década de 1950. In: KUSHNIR, B.; VIEIRA, J. L. (Orgs.). Rio, 450 anos de cinema. Rio de Janeiro: Em Tempo: 2016. p. 79-88.
GALVÃO, M. R.; BERNARDET, J. C. Cinema: repercussões em caixa de eco ideológica (as ideias de “nacional” e “popular” no pensamento cinematográfico nacional). São Paulo: Brasiliense, 1983.
GUSFIELD, J. The culture of public problems: drinking-driving and the symbolic order. Chicago: University of Chicago Press, 1981.
HEFFNER, H. Os realismos da década de 50. In: FRANCO, G. C. (Org.). Olhares neo-realistas. São Paulo: CCBB, 2007. p. 42-45.
JONALD. Favela dos meus amores. A Noite, Rio de Janeiro, [s. p.], 16 jan. 1947.
MELO, L. A. R. Radio stars on screen: critiques of stardom in Moacyr Fenelon’s Tudo Azul (1952). In: BERGFELDER, T.; SHAW, L.; VIEIRA, J. L. (Orgs.). Stars and stardom in Brazilian cinema. Oxford: Berghahn, 2017. p. 144-161.
MELLO, M. A. S. et al. (Orgs.). Favelas cariocas: ontem e hoje. Rio de Janeiro: Garamond, 2012.
NAPOLITANO, M. “O fantasma de um clássico”: recepção e reminiscências de Favela dos Meus Amores (H. Mauro, 1935). Significação, São Paulo, v. 36, n. 32, p. 137-157, 2009.
OLIVEIRA, J.; MARCIER, M. H. A palavra é: favela. In: ZALAR, A.; ALVITO, M. (Orgs.). Um século de favela. Rio de Janeiro: FGV, 1998. p. 61-114.
SAGMACS. Aspectos humanos da favela carioca. Separata de: O Estado de S. Paulo, São Paulo, 13 e 15 abr. 1960.
SANDRONI, C. Feitiço decente: transformações do samba no Rio de Janeiro (1917-1933). Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
SANZ, J. Depois eu conto. O Globo, Rio de Janeiro, [s. p.], 14 ago. 1956.
SINGH JR., O. Adeus cinema: vida e obra de Anselmo Duarte, ator e cineasta mais premiado do cinema brasileiro. São Paulo: Masao Ohno, 1993.
STAM, R. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus, 2003.
VALLADARES, L. P. A invenção da favela: do mito de origem a favela.com. Rio de Janeiro: FGV, 2005.
VIANNA, H. O mistério do samba. Rio de Janeiro: Zahar, 1995.
VIEIRA, J. L. A chanchada e o cinema carioca (1930-1955). In: RAMOS, F. (Org.). História do cinema brasileiro. São Paulo: Art, 1987. p. 129-187.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the work sharing with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.