The symbiosis between religion and the market: the sacred as an effect of discourse

Authors

  • Ronivaldo Moreira de Souza Doutor pela Universidade Metodista de São Paulo - Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social. Pós-doutorando em Comunicação Social pela Universidade Paulista. http://orcid.org/0000-0002-2124-9986

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v15i44.1730

Keywords:

communication, consumption, religion, speech analysis, Universal Church of the Kingdom of God

Abstract

This article investigate the symbiosis relationship between religion and market crystallized in the discourse of the Universal Church of the Kingdom of God. In this article, we propose to investigate, on the one hand, the sacred as an effect of discourse present in the advertising narrative for the construction of the transcendent nature and the sacralization of products; on the other hand, thinking of the sacred as a discourse effect also allows us to analyze how religion, by an inverse process, transforms its transcendent doctrine into products made available to the faithful/consumers. We adopted as methodology the theoretical-methodological assumptions of the Discourse Analysis of the French School.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ronivaldo Moreira de Souza, Doutor pela Universidade Metodista de São Paulo - Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social. Pós-doutorando em Comunicação Social pela Universidade Paulista.

Universidade Paulista (UNIP). São Paulo, SP, Brazil.
https://orcid.org/0000-0002-2124-9986 E-mail: ronivaldomds@gmail.com

References

BAUDRILLARD, J. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 2008.

BAUMAN, Z. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

BENEDITO, J. C. Religões e religiosidades populares: o conflito religioso e a simbiose de ritos e performances entre neopentecostais e afro-brasileiros. Universitas Humanística, Bogotá, Colombia, n.61, p. 231-253, Jan/Jun. 2006.

BERGER, P. L. O dossel sagrado: elementos para uma teoria sociológica da religião. São Paulo: Paulinas, 1985.

BOURDIEU, P. Economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2007.

CAMPBELL, C. A ética romântica e o espírito do consumismo moderno. Rio de Janeiro: Rocco, 2001.

CAPRA, F. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos seres vivos. São Paulo: Cultrix, 1996.

CHARAUDEAU, P.; MAINGUENEAU, D. Dicionário de análise do discurso. São Paulo: Contexto, 2008.

ELIADE, M. O sagrado e o profano. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

FILHO, G. S. R. Deus ex-machina: uma análise do fenômeno da telerreligião na mídia brasileira. Comunicação & Informação, Goiânia, GO, v. 18, n. 2, p. 53-72, jul./dez. 2015.

HABERMAS, J. Notes on a post-secular society. New Perspectives Quarterly, vol. 25, 2008, p. 17-29.

LIPOVETSKY, G. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade de hiperconsumo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

MACGRACKEN, G., Cultura & Consumo. Rio de Janeiro: editora Mauad, 2003.

MAINGUENEAU, D. Cenas da enunciação. São Paulo: Parábola Editorial, 2008b.

MAINGUENEAU, D. Gênese dos discursos. São Paulo: Parábola Editorial, 2008a.

MARGULIS, L. O que é vida? Tradução, Vera Ribeiro; Revisão técnica [e apresentação], Francisco M. Salzano. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

MARGULIS, L.; SAGAN, D. Microcosmos: cuatro mil millones de años de evolución desde nuestros ancestros microbianos. Barcelona: Metatemas 39, 1995.

MARTINS, J. A natureza emocional da marca: como escolher a imagem que fortalece sua marca. São Paulo: Negócio Editora, 1999.

OTTO, R. O sagrado: os aspectos irracionais na noção do divino e sua relação com o racional. São Leopoldo: Sinodal/EST; Petrópolis: Vozes, 2007.

RANDAZZO, S. A criação de mitos na publicidade. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

REFKALEFSKY, E.; PATRIOTA, K. R. M. P.; ROCHA, M. P. N. Comunicação, Marketing e Religião: o mercado da fé no Brasil. Anais do XXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação (INTERCOM). Brasília, 2006.

SALMON, Christian. STORYTELLING: Lá máquina de fabricar historias Y formatear las mentes. Barcelona: Península, 2008.

SCHWERINER, Mario Ernesto René. Brandscendência: o espírito das marcas. São Paulo: Saraiva, 2010.

SOLDEVILLA, S. G.; ERRANDO, J. A. P.; FELICI, J. J. M. Brands as new forms of religiosity: the case of the word of red bull. Trípodos: llenguatge-pensament-comunicació. Universitat Ramon Llull. Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna. Barcelona, 2014, número 35. p. 57-74.

WEBER, M. A ética protestante e o “espírito” do capitalismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

REFERÊNCIAS DA INTERNET

HYUNDAI. Youtube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=WxuJblPGU1k. Acesso em Dez. 2016.

IGREJA UNIVERSAL. Pastor Online. Disponível em: < http://www.universal.org/pastoronline>. Acesso em Agosto de 2015.

IGREJA UNIVERSAL. Reunião. Disponível em: < http://www.universal.org/reunioes>. Acesso em Agosto de 2015.

QUEM SOMOS. Eu sou a Universal. Disponível em: < http://www.eusouauniversal.com/a-universal/>. Acesso em Agosto de 2015.

R7. The love School: Quem somos. Disponível em: < http://entretenimento.r7.com/love-school-escola-amor/quem-somos-10042015 >. Acesso em Dez. 2016.

UNIVERSAL.ORG. Godllywood. Disponível em: < http://www.godllywood.com/br/cadastre-se-e-fique-por-dentro-das-novidades-do-godllywood-autoajuda/>. Acesso em Jan. 2018.

UNIVERSAL.ORG. IntelliMen busca formar homens melhores. Disponível em: < https://www.universal.org/noticias/intellimen-busca-formar-homens-melhores>. Acesso em Jan. 2018.

Published

2018-12-13

How to Cite

Souza, R. M. de. (2018). The symbiosis between religion and the market: the sacred as an effect of discourse. Comunicação Mídia E Consumo, 15(44), 574–597. https://doi.org/10.18568/cmc.v15i44.1730