Pernambuco football Fan-Mothers

investigating women belonging in club spaces

Authors

Keywords:

football; fans cultures; mothering; sports and gender; consumption

Abstract

The article proposes a discussion on the presence of a specific group of women in Pernambuco’s football clubs, made up of mothers who are fans of the teams Santa Cruz, Sport Recife, and Nautico. We begin by placing football fan practices in the broader historical context of traditionally male activities. We then describe the evolution of women's participation in the country’s football fan clubs and present the results of a quantitative survey carried out between October and November 2023. In the discussion, we identify the habits and characteristics of these female fans, who frequent stadiums, revealing who they are and how they relate to club spaces. Finally, we conclude that they excel in their role as carers of children and observe changes in their behavior and levels of engagement with their teams after becoming mothers.

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Author Biographies

Paloma Souza de Castro Melo, Universidade Federal de Pernambuco

Doutoranda em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFPE. Mestra em Comunicação e publicitária pela mesma instituição. Bolsista Capes.

Soraya Maria Bernardino Barreto Januário, Universidade Federal de Pernambuco

Pós-doutorado na McGill University, Institute of Gender,Sexuality and Feminisms (IGSF), Montreal, Canadá. Doutora em Comunicação pela Universidade Nova de Lisboa, Portugal. Publicitária e professora do Departamento de Comunicação da UFPE. Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Direitos Humanos da UFPE- PPGDH/UFPE e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação - PPGCOM/UFPE.

Maria Collier de Mendonça, Universidade Federal de Pernambuco

Maria Collier de Mendonça é Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e do Departamento de Comunicação da Universidade Federal de Pernambuco (PPGCOM e DCOM UFPE). Doutora em Comunicação e Semiótica (PUC-SP). Integrante do Grupo de Pesquisa Publicidade Híbrida e Narrativas de Consumo (GP PHINC UFPE CNPq) e coordenadora do Projeto de Extensão Maternagem, Mídia e Infância na UFPE (@mmi.ufpe).

Published

2025-07-16

How to Cite

Souza de Castro Melo, P., Bernardino Barreto Januário, S. M., & Collier de Mendonça, M. (2025). Pernambuco football Fan-Mothers: investigating women belonging in club spaces. Comunicação Mídia E Consumo, 22(63). Retrieved from https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/3019

Issue

Section

Artigos