Ways of art appropriation by the advertising

Authors

  • Roberta Fernandes Esteves Universidade de São Caetano do Sul - USCS
  • João Batista Freitas Cardoso Universidade de São Caetano do Sul - USCS

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v10i28.339

Keywords:

Advertising creation, Visual arts, Appropriation

Abstract

Based on the different ways of appropriation of the artistic visual
representations by the advertising communication, proposed by Lucia Santaella (2005) – imitation of the ways of composing and incorporation of the artistic image – this article presents, as of the examination of advertisements broadcast in different countries, seven new categories outlined on the basis of partial or total use of the appropriated image and the interference performed in them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberta Fernandes Esteves, Universidade de São Caetano do Sul - USCS

Doutoranda pelo Programa de Relaciones Publicas y Publicidad da Universitat Autònoma de Barcelona (UAB); Mestre pelo Programa de Mestrado em Comunicação da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (PMC/USCS); Pesquisa desenvolvida com bolsa FAPESP, roberta.artepublicidade@gmail.com.

João Batista Freitas Cardoso, Universidade de São Caetano do Sul - USCS

Doutor pelo Programa Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (COS/PUC-SP); Professor no Programa de Mestrado em Comunicação da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (PMC/USCS); Professor na Universidade Presbiteriana Mackenzie; jbfcardoso@uol.com.br.

References

AUMONT, Jacques. La imagen, Barcelona: Paidós Comunicación, 2009.

CARDOSO, João Batista F; ESTEVES, Roberta Fernandes. Apropriações da arte: o caso El Corte Inglés. In: Anais do XXI Encontro Anual da COMPÓS, Universidade Juiz de Fora, 2012. Disponível em: http://www.compos.org.br/pagina.php?menu= 8&mmenu=0&fcodigo=1922. Acesso em: 28 de novembro de 2012.

CARRASCOZA, João Anzanello. Do caos à criação publicitária: processo criativo, plágio e ready-made na publicidade. São Paulo: Saraiva, 2008.

CONNOR, Steven. Cultura pós-moderna: introdução às teorias do contemporâneo. 2ª. ed. São Paulo: Loyola, 1989.

DANTO. Arthur C. Após o Fim da Arte: A Arte Contemporânea e os Limites da História. São Paulo: Odysseus Editora, 2006.

GOMBRICH, Erns H. Arte e Ilusão – um estudo da psicologia da representação pictórica. São Paulo: Martins Fontes 2007.

LOTMAN, Iuri M. La Semiosfera: Semiótica de la cultura y del texto. Madri: Ediciones Cátedra, 1996.

PÉREZ GAULI, Juan Carlos. El cuerpo en venta: relación entre arte y publicidad. Madrid: Ediciones Catedra, 2000.

ROCHA, Everardo P. Guimarães. Magia e Capitalismo: um estudo antropológico da publicidade. 4a. ed. São Paulo: Brasiliense, 2010.

SANTAELLA, Lucia. Por que as comunicações e as artes estão convergindo? São Paulo: Paulus, 2005.

SANT’ANNA, Affonso Romano de. Paródia, paráfrase & cia. São Paulo: Ática, 2007.

Published

2013-09-20

How to Cite

Esteves, R. F., & Cardoso, J. B. F. (2013). Ways of art appropriation by the advertising. Comunicação Mídia E Consumo, 10(28), 137–168. https://doi.org/10.18568/cmc.v10i28.339

Most read articles by the same author(s)