The celebration of luxury on the covers of school notebooks
DOI:
https://doi.org/10.18568/cmc.v12i33.587Keywords:
Consumption, Luxury, School notebook, semioticsAbstract
This study analyzes how the segment of school products has adopted the theme of luxury consumption in the universes of fashion and technology. To do so, the research uses the notebook covers of the collections Turma da Lala and Pop Fashion from Credeal as its body of study. The understanding reach, therefore, is that the covers are part of a complex plot set up on the industries of toys, school supplies, and communication that calls the teenager to use the notebook not for its pragmatic use.
Downloads
References
BACCEGA, M. A. Reflexões sobre as relações comunicação/educação e consumo. In: BARBOSA, M.; MORAIS, O. Comunicação, cultura e juventude. São Paulo: Intercom, 2010.
BARROS, Diana de. Teoria semiótica do texto. São Paulo: Ática, 2011.
CHARLES, S. O individualismo paradoxal: introdução ao pensamento de Gilles Li¬povetsky. In: LIPOVETSKY, G.; CHARLES, S. Os tempos hipermodernos. São Paulo: Barcarolla, 2004. p. 11-48.
COSTA, B. C. G. Comunicação e educação na era digital: reflexões sobre a estética e virtualização. In: BARBOSA, M.; MORAIS, O. Comunicação, cultura e juventude. São Paulo: Intercom, 2010.
CRIANÇA, a alma do negócio. Direção: Estela Renner. Produção: Marcos Nisti. São Paulo: Maria Farinha Produções, 2008. Disponível em: http://www.youtube.com/watch?v=49UXEog2fI8. Acesso em: 27 jul. 2013.
FIORIN, J. L. Elementos de análise do discurso. São Paulo: Contexto, 2011a.
___. Polifonia textual e discursiva. In: BARROS, D. L. de; FIORIN, J. L. (Org.). Dia¬logismo, polifonia, intertextualidade: em torno de Bakhtin. São Paulo: Edusp, 2011b.
FLOCH, J. M. Semiótica plástica e linguagem publicitária: análise de um anúncio da campanha de lançamento do cigarro “News”. In: OLIVEIRA, A. C. ; TEIXEIRA, L. (Orgs.). Linguagens na comunicação: desenvolvimentos de semiótica sincrética. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2009.
GREIMAS, A. J. Da imperfeição. São Paulo: Hacker, 2002.
___. Semiótica figurativa e semiótica plástica. In: OLIVEIRA, A. C. de (Org.). Semiótica plástica. São Paulo: Hacker, 2004.
LIPOVETSKY, G. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade de hiperconsumo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
OLIVEIRA, A. C. de. Prefácio. In: GREIMAS, J. A. Da imperfeição. São Paulo: Hacker, 2002.
___. Semiótica plástica ou semiótica visual? In: OLIVEIRA, A. C. de. Semiótica plásti¬ca. São Paulo: Hacker, 2004.
___. Da boneca às bonequinhas: uma mesma imagem de construção do corpo. Dispo¬nível em: www.pucsp.br/cps/pt-br/arquivo/Biblio-AnaClaudia4.pdf. Acesso em: 15 jul. 2013.
OLIVEIRA, P. H. C. As imagens do luxo: a relação entre o consumir e ser consumido. 2010. 319 f. Dissertação (mestrado em comunicação e semiótica) – Pontifícia Universi¬dade Católica de São Paulo, São Paulo. 2010.
PIROLA, M. N. B. Televisão, criança e educação: as estratégias enunciativas de dese¬nhos animados. Dissertação 2006. 227 f. Dissertação (mestrado em educação, linha de pesquisa Educação e Linguagens) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória. 2006.
POP Fashion. Disponível em: http://www.credeal.com.br/colecao/produto/i/991/Pop_Fashion. Acesso em: 26 jul. 2013.
ROCHA, E.; PEREIRA, C. Sociabilidade e novas tecnologias: os significados de consu¬mo entre os jovens. In: BARBOSA, M.; MORAIS, O. Comunicação, cultura e juventude. São Paulo: Intercom, 2010.
___; ___. Juventude e consumo: um estudo sobre a comunicação na cultura contempo¬rânea. Rio de Janeiro: Mauad X, 2009.
SANTOS, M. Mídia, jovens e neotribalismo virtual. In: BARBOSA, M.; MORAIS, O. Comunicação, cultura e juventude. São Paulo: Intercom, 2010.
SARLO, B. Cenas da vida pós-moderna: intelectuais, arte e videocultura na Argentina. Rio de Janeiro: UFRJ, 2006.
TURMA da Lala. Disponível em: http://www.credeal.com.br/colecao/produto/i/1265/Turma_da_Lala. Acesso em: 26 jul. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the work sharing with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.