“You deface my city, I deface you”: the practice of defacing political posters

Authors

  • Laura Guimarães Corrêa Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, Belo Horizonte, MG
  • Tiago Barcelos Pereira Salgado Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, Belo Horizonte, MG

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v13i36.920

Keywords:

Discourse analysis, Belief, Visual communication, Urban interventions, Propaganda

Abstract

This study discusses the practice of everyday people defacing political material. We analyzed photographic records of these counterpropaganda interventions in the form of text and/or images published on the Facebook profile “Sujo sua cara” (I deface you) and the reconstructed meaning in the new discourse produced. Observing the posters and meaning shared in these visual interactions invites reflection on the non-partisan nature of the phenomenon and (dis)belief in political propaganda, representative democracy, and the political class in general.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Guimarães Corrêa, Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, Belo Horizonte, MG

PhD in Social Communication from the Federal University of Minas Gerais – UFMG. Associate Professor in Graduate Program of Social Communication at UFMG, affiliated with Communication Processes and Social Practices.

Tiago Barcelos Pereira Salgado, Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, Belo Horizonte, MG

PhD in Communication and Contemporary Sociability from the Federal University of Minas Gerais – UFMG

References

AGAMBEN, G. The face. In: AGAMBEN, Giorgio. Means without ends: notes on politics. Mineápolis: Londres: University of Minnesota Press, 2000. p. 91-100.

ATEM, G. N. O discurso da ordem: a publicidade como construção sociodiscursiva da realidade. In: XXII CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO. Anais... Curitiba: Universidade Positivo, 2009. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2009/resumos/R4-1315-1.pdf. Acesso em: 21 jan. 2014.

AUSTIN, J. L. Quando dizer é fazer: palavras e ação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.

BARTHES, R. Mitologias. Rio de Janeiro: Difel, 2006.

CHAPOLA, R. Contra propaganda na rua, grupo ‘suja a cara’ de candidatos em placas. O Estado de São Paulo, 8 ago. 2012. Disponível em: http://politica.estadao.com.br/noticias/geral,contra-propaganda-na-rua-grupo-suja-a-cara-de-candidatos-em-placas-

-imp-,913083. Acesso em: 21 jan. 2013.

CHARAUDEAU, P. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2007.

CHARAUDEAU, P. O discurso propagandista: uma tipologia. In: MACHADO, I. L.; MELLO, R. Análises do discurso hoje. v. 3. Rio de Janeiro: Nova Fronteira / Lucerna, 2010. p. 57-78. Disponível em: http://www.patrick-charaudeau.com/IMG/pdf/2010_d_Disc-_Propag-_Belo_Vol3__ARTICLE.pdf. Acesso em: 6 maio 2012.

CORRÊA, L. G. Mães cuidam, pais brincam: normas, valores e papéis na publicidade de homenagem. 2011. 254 f. Tese (Doutorado em Comunicação) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais. 2011. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/bitstream/handle/1843/FAFI-8U4JXZtese_laura_guimaraes_correa_ppgcom.pdf?sequence=1. Acesso em: 21 jan. 2013.

CORRÊA, L. G. Mães cuidam, pais brincam: metodologia, bastidores e resultados de uma pesquisa sobre publicidade e gênero. Contracampo, Rio de Janeiro, v. 28, n. 3, p. 136-154, dez./mar. 2013. Disponível em: http://www.contracampo.uff.br/index.php/

revista/article/view/578/382 Acesso em: 21 jan. 2013.

DINIZ, J. R. Culture jamming – ativismo e contra-hegemonia. Caligrama, São Paulo, v. 4, n. 1, jan./abr. 2008. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/caligrama/article/view/68127/70685 Acesso em: 21 jan. 2013.

MAINGUENEAU, D. Discurso, enunciado, texto. In: MAINGUENEAU, Dominique. Análise de Textos de Comunicação. São Paulo: Cortez, 2005. cap. 4, p. 51-57.

NOMAI, A. J. Culture jamming: ideological struggle and the possibilities for social change. United States: ProQuest: UMI Dissertation Publishing, 2011.

PICADO, B. Das feições do cargo à face pela imagem: poética do retrato fotográfico na política. E-compós, Brasília, v. 12, n. 3, set./dez. 2009. Disponível em: http://www.compos. org.br/seer/index.php/e-compos/article/viewFile/385/379 Acesso em: 21 jan. 2013.

ROCHA, S. P. V. Yo no creo en brujas, pero que las hay, las hay: a publicidade, o consumo e a crença descafeinada. Comunicação, mídia e consumo, São Paulo, v. 4, n. 9, p. 127-137, mar. 2007.

SUJO SUA CARA. Facebook. Disponível em: https://www.facebook.com/sujosuacara. Acesso em: 6 set. 2014.

VERÓN, E. Quando dizer é fazer: a enunciação no discurso da imprensa escrita. In: VERÓN, E. Fragmentos de um tecido. São Leopoldo: Unisinos, 2005. p. 215-238.

VOCÊ SUJA MINHA CIDADE, eu sujo sua cara. Tumblr. Disponível em: http://sujosuacara. tumblr.com/. Acesso em: 21 jan. 2013.

ZIZEK, Slavoj. A paixão na era da crença descafeinada. Folha de São Paulo, São Paulo, Caderno Mais!, p. 13-15, 14 mar. 2004.

Published

2016-04-28

How to Cite

Corrêa, L. G., & Salgado, T. B. P. (2016). “You deface my city, I deface you”: the practice of defacing political posters. Comunicação Mídia E Consumo, 13(36), 131–149. https://doi.org/10.18568/cmc.v13i36.920