Performance’s mediations: relatioships between Adidas and Run DMC through videoclips analysis
DOI:
https://doi.org/10.18568/cmc.v13i36.980Keywords:
Performance, Video clip, Map of mediationsAbstract
The reputation of Sporting goods brand Adidas allowed its incorporation into the symbolic universe of different urban subcultures around the world. The hip-hop culture and its adherents also inserted in this context and linked Adidas, in a peculiar way, to their repertoire of identity symbols. The main objective of this paper is to analyze the performance of the North American rap group Run DMC and Adidas, as well as their communication strategies in the construction and appropriation of cultural values through the symbolic interpretation of gestures and behavior of the artists using the brand on their video clips. Thus, it intends to discuss the contributions of the group and their video clips to turn a German brand in one of the symbols of pageantry and consumption of a culture originated from american black communities.Downloads
References
BARBOSA, M. Adidas e o Hip-Hop: mediação cultural e performances através de videoclipes e campanhas publicitárias. Salvador: UFBA, 2016. 128 f. Dissertação (mestrado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas, Faculdade de Comunicação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2016.
BARRETO, R. R. A Fabricação do ídolo pop: a análise textual de videoclipes e a construção da Imagem de Madonna. Salvador: UFBA, 2005. 198 f. Dissertação (mestrado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas, Faculdade de Comunicação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2005.
BARRETO, R. R. Parceria Videoclípica: Annie Lennox & Sophie Müller. CineCachoeira – Revista de Cinema da UFRB, v. III, p. 8, 2013.
BRASIL, A. A performance: entre o vivido e o imaginado. In: PICADO, B. et al. (Org.).Experiência Estética e Performance. Salvador: EdUFBA, 2014.
CANCLINI, N. G. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro: UFRJ, 2010.
CARDOSO FILHO, J. Ao vivo em Pompéia ou do Lado escuro da Lua? Heranças da performance do Pink Floyd. In: PICADO, B. et al (Org.). Experiência Estética e Performance. Salvador: EdUFBA, 2014.
CARLSON, M. O Entrelaçamento dos Estudos Modernos da Performance e as Correntes Atuais em Antropologia. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 164-188, jan./jun. 2011. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/presenca/article/view/21512. Acesso em: 2 set. 2014.
GALARD, J. A beleza dos gestos: uma estética das condutas. São Paulo: Edusp, 2008.
GEBAUER, G; WULF, C. Mímese na cultura: agir social, rituais e jogos, produções estéticas. São Paulo: Annablume: 2004.
GOFFMAN. E. Os quadros na experiência social: uma perspectiva de análise. Petrópolis: Vozes, 2012.
GUTMANN, J. F. Entre tecnicidades e ritualidades: formas contemporâneas de performatização da notícia na televisão. In: XXII ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS.Anais... Salvador: Compós, 2013. Disponível em: http://compos.org.br/data/biblioteca_2074.pdf. Acesso em: 18 jul. 2014.
KLEIN, N. Sem logo: a tirania das marcas em um planeta vendido. Rio de Janeiro: Record, 2002.
LEAL, S. J. M. Acorda hip-hop!: despertando um movimento em transformação. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2007.
MACHADO, A. A televisão levada a sério. São Paulo: Senac, 2000.
MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 2009.
RONSINI, V. V. M. A perspectiva das mediações de Jesús Martín-Barbero (ou como sujar as mãos na cozinha da pesquisa empírica de recepção). In: XIX ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS. Anais... Rio de Janeiro: Compós, 2010. Disponível em: http://compos.com.puc-rio.br/media/gt12_veneza_ronsini.pdf. Acesso em: 15 ago. 2014.
SCHECHNER, R. Performance studies: an introduction. 2. ed. Nova York: Londres: Routledge, 2006.
SMIT, B. Invasão de campo: Adidas, Puma e os bastidores do esporte moderno. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.
SOARES, T. O videoclipe no horizonte de expectativas do gênero musical. E-Compós, v. 4, p. 1-18, dez. 2005. Disponível em: http://www.compos.org.br/seer/index.php/e--compos/article/viewFile/52/52. Acesso em: 11 set. 2013.
SOARES, T. O videoclipe como articulador dos gêneros televisivo e musical. In: IX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação da Região Nordeste. Anais… Salvador: Intercom, 2007. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/regionais/nordeste2007/resumos/R0264-1.pdf. Acesso em: 08 abr 2016.
SOARES, T. MANGABEIRA, A. Alice através…: Televisão, redes sociais e performance num produto televisivo expandido. Contemporanea – Revista de Comunicação e Cultura, v. 10, n. 02, p. 272-288, 2012. Disponível em: http://www.portalseer.ufba.br/index.php/contemporaneaposcom/issue/view/649. Acesso em: 20 mai de 2014.
STOUTE, S. The Tanning of America: How Hip-Hop Created a Culture That Rewrote the Rules of the New Economy. Nova York: Gotham Books, 2011.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the work sharing with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.