Voices in alliance and voices in confrontation: the authorship in the discursive fields of contemporary advertising production processes

Authors

  • Fábio Hansen Universidade Federal do Paraná – UFPR, Curitiba, PR

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v13i37.1133

Keywords:

Authorship, Advertising Discourse, Advertising Creation, Subject-consumer, Cyber-advertisement

Abstract

The discursive chain of advertising is going through a phase of reconfigurations. The scenario of a profusion of voices, mingled with consumer engagement in productive processes in search of self-representation, transforms the advertising deeds. It is a communicational phenomenon that violates pre-established concepts, among them the notion of authorship applied to advertising. As a guiding perspective – tensioned to the French Discourse Analysis of Pecheutian orientation – has been the focus on cyber-advertisement as a preamble to examine the conditions of production of the advertising narrative. The reflection of the digital interactivity is the strengthening of the authorship in the dimension of the subject-consumer.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fábio Hansen, Universidade Federal do Paraná – UFPR, Curitiba, PR

Associate Professor in the Social Communication department at Universidade Federal do Paraná (Federal University of Paraná), who coordinates the course of Social Communication, and is Permanent Professor in the Postgraduate Program in Communication (PPGCOM-UFPR) in the Communication, Education and Socio-Cultural Formations search line.

References

ATEM, G. N.; TAVARES, M. A. O pathos discursivo na Ciberpublicidade. In: ATEM, G. N.; OLIVEIRA, T. M. de; AZEVEDO, S. T. de (Org). Ciberpublicidade: discurso, experiência e consumo na cultura transmidiática. Rio de Janeiro: E-Papers, 2014.

AUGUSTO, C. Mobilização Social pela Propaganda: uma questão de ética. Anais do XXVII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Porto Alegre, 2004.

CANCLINI, N. G. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. 5. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2005.

CASAQUI, V. Contratos comunicativos da comunicação publicitária contemporânea: sentidos da produção e do consumo nas estratégias de publicização. In: ATEM, G. N.; OLIVEIRA, T. M. de; AZEVEDO, S. T. de (Org). Ciberpublicidade: discurso, experiência e consumo na cultura transmidiática. Rio de Janeiro: E-Papers, 2014.

CAPOTE FILHO, H. S. Criatividade: o avesso do avesso, do avesso, do avesso. In: NICOLA, R. M. S. Ensaios sobre docência universitária. Curitiba: PUCPRess, 2014.

COVALESKI, R. O discurso do consumidor e a réplica do anunciante: identidade e alteridade nas plataformas digitais. In: ATEM, G. N.; OLIVEIRA, T. M. de; AZEVEDO, S. T. de (Org). Ciberpublicidade: discurso, experiência e consumo na cultura transmidiática. Rio de Janeiro: E-Papers, 2014.

FAUSTO NETO, A. Nas bordas da circulação. Revista Alceu. Rio de Janeiro, v. 10, n. 20, p. 55-69, jan/jun. 2010.

GONTIJO, S. O livro de ouro da comunicação. Rio de Janeiro: Ediouro, 2004.

HANSEN, F. (In)verdades sobre os profissionais de criação: poder, desejo, imaginação e autoria. Porto Alegre: Entremeios, 2013.

HARVEY, D. Condição pós-moderna. São Paulo: Loyola, 2007.

HOWE, J. O poder das multidões: por que a força da coletividade está remodelando o futuro dos negócios. Rio de Janeiro: Campus, 2008.

INDURSKY, F. Da heterogeneidade do discurso à heterogeneidade do texto e suas implicações no processo da leitura. In: ERNST-PEREIRA, A.; FUNCK, S. B. (Org.). A escrita e a leitura como práticas discursivas. Pelotas: Educat, 2001.

JENKINS, H. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2008.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 7. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2013.

MARTÍN-BARBERO, J. A comunicação na educação. São Paulo: Contexto, 2014.

MITTMANN, S. Texto imagético e autoria. In: INDURSKY, F.; MITTMANN, S.; FERREIRA, M. C. L. Memória e história na/da Análise do Discurso. Campinas: Mercado de Letras, 2011.

ORLANDI, E. Discurso e Leitura. 2. ed. São Paulo: Cortez; Campinas: Editora da Unicamp, 1993.

ORLANDI, E. Interpretação: autoria efeitos do trabalho simbólico. Petrópolis: Vozes, 1996.

PÊCHEUX, M. Análise Automática do Discurso. In: GADET, F.; HAK, T. (orgs.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 2 ed. Campinas: Unicamp, 1993.

SANTAELLA, L. Intersubjetividade nas redes digitais: repercussões na educação. In: PRIMO, A. A internet em rede. Porto Alegre: Sulina, 2013.

SHIRKY, C. A cultura da participação: criatividade e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

Published

2016-09-01

How to Cite

Hansen, F. (2016). Voices in alliance and voices in confrontation: the authorship in the discursive fields of contemporary advertising production processes. Comunicação Mídia E Consumo, 13(37), 54–75. https://doi.org/10.18568/cmc.v13i37.1133