Funk and McDonald’s: symbolic disputes and value negotiation in the advertising campaign “Novinhos Cheddar"
DOI:
https://doi.org/10.18568/cmc.v14i41.1451Keywords:
Funk, Peripheral musical genres, Communication and consumption, Identity, YouTubeAbstract
The paper discusses negotiations of value related to the appropriation of a Brazilian funk song by the fast food brand MacDonald’s in its campaign entitled #Novinhos Cheddar. By means of the analysis of comments posted on the video page “The #NovinhosCheddar are at McDonald’s. Again!” on YouTube, we problematize relationships between consumption, identity (personal and brand related) and value disputes in digital culture, understanding that these three spheres operate together. We conclude that a major part of the public has demonstrated its approval of the campaign, emphasizing that the strategy of approaching popular / peripheral cultural expressions can be profitable. However, we highlight that this approach does not take place without tensions, since several elements that reinforce the connection between funk and the periphery were summarily erased in the multinational’s campaign.Downloads
References
AUTOR 1, 2014.
AUTOR 2, 2014.
BARBOSA, Lívia. CAMPBELL, Colin. Cultura, Consumo e Identidade. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2007.
BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp, 2008, 5 ed. [1979].
CAMPBELL, Colin. Eu compro, logo sei que existo: as bases metafísicas do consumo moderno. In BARBOSA, Lívia; CAMPBELL, Colin (orgs). Cultura, consumo e identidade. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2007.
DOUGLAS, Mary. ISHERWOOD, Baron. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: UFRJ, 2009.
ENNE, Ana Lucia. “E daí?”, “pronto, falei!”, “confesso”: artimanhas discursivas de qualificação e desqualificação do gosto e da distinção. PragMATIZES - Revista Latino Americana de Estudos em Cultura, ano 4, número 6, semestral, março 2014.
ESSINGER, Silvio. Batidão: uma história do funk. Rio de Janeiro: Ed. Record, 2005.
FACINA, Adriana. Eu só quero ser feliz: Quem é a juventude funkeira no Rio de Janeiro? Revista EPOS – Genealogia, Subjetivações e violências, vol 1. n 2, out/2010.
FEATHERSTONE, Mike. Cultura de consumo e pós-modernismo. São Paulo: Studio Nobel, 1995,
GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. São Paulo: Editora Unesp, 1991.
GRAY, Jonathan. New audiences, new textualities: antifans and non-fans. Internationa Journal of Cultural Studies. London, pp. 64-81, 2003.
GUERRA, Guto. Music Branding: Qual o som da sua marca?. Rio de Janeiro: Elsevier,
GIDDENS, Anthony. Sociologia. Tradução: Sandra Regina Netz. 6 ed. Porto Alegre: Artmed, 2012.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro. DP&A Editora, 2000.
HERSCHMANN, Micael. As imagens das galeras funk na imprensa. In: PEREIRA, Carlos et al (orgs). Linguagens da violência. Rio de Janeiro: Rocco, 2000.
LOPES, Adriana. Funk-se quem quiser. No batidão negro da cidade carioca. Tese de doutorado defendida pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Estadual de Campinas, 2010.
MONTARDO, Sandra; ARAÚJO, Willian. Performance e práticas de consumo online: ciberativismo em sites de redes sociais. Revista FAMECOS (Online), v. 2, pp. 472-494, 2013.
PEREIRA, Vinícius; POLIVANOV, Beatriz. Entretenimento como linguagem e materialidades dos meios nas relações de jovens e tecnologias contemporâneas. In: BARBOSA, Lívia (Org.). Juventudes e gerações no Brasil contemporâneo. 1ed. Porto Alegre: Sulina, 2012, v. 1, p. 78-96.
PEREIRA DE SÁ, Simone. Funk carioca: música eletrônica popular brasileira?! – Brasília, Revista E-Compós, vol.10, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the work sharing with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.