The Church enters the climate: communication, education and consumption in “On care for our common home” – pope Francis’ encyclical letter
DOI:
https://doi.org/10.18568/cmc.v15i44.1755Keywords:
sustainable consumption, communication, education, sustainabilityAbstract
The three-dimensional conformation of the communication/education/consumption field aims to account for the complex processes and relationships that involve the construction of the citizen as an active social actor in the production of their own identity and culture and responsible for their historical destiny. In their midst, such dimensions acquire the status of an inherent right of the subjects in the material and symbolic construction of a problematizing and liberating existence. From the application of the theoretical and methodological principles of Discourse Analysis to the text of the encyclical papal of Francisco, Laudato si’, the article aims at evidencing the propriety, pertinence and efficacy of this field in the understanding of the contemporary subject immersed in his daily challenges of self-construction identity as a free, lucid, active and transformer citizen.
Downloads
References
ARENDT. H. A condição humana. 8 ed. Rio de Janeiro: Forense, 1997.
BACCEGA, M. A. Comunicação/educação e a construção de nova variável histórica. Comunicação & Educação, São Paulo, Paulinas/ECA, Ano XIV, n.º 3, p. 19-28, set./dez. 2009.
______. Comunicação/educação: relações com o consumo. Importância para a constituição da cidadania. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v.7, n.º 19, p. 49-65, jul. 2010.
______. Comunicação/educação: um campo em acção. In: FIDALGO, A.; SERRA, P. (Orgs.). Actas do III Sopcom, VI Lusocom e II Ibérico, Vol. IV. Covilhã: Universidade da Beira Interior, 2005. p.383-393.
______. Consumo e identidade: leituras e marcas. In: BACCEGA, M.A. Comunicação e culturas do consumo. São Paulo: Atlas, 2008. p.1-11.
______. O consumo no campo comunicação/educação: importância para a cidadania. In: ROCHA, R.M.; CASAQUI, V. (Orgs.). Estéticas midiáticas e narrativas do consumo. São Paulo: Sulina, 2012. p. 248-265.
BAUMAN, Z. Vida de consumo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2008.
CAMPBELL, C. A ética romântica e o espírito do consumismo moderno. Rio de Janeiro: Rocco, 2002.
CANCLINI, N. G. Consumidores e cidadãos – conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro: UFRJ, 1996.
DOUGLAS, M.; ISHERWOOD, B. O mundo dos bens: por uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: Ed UFRJ, 2004 (Coleção Etnologia).
FEATHERSTONE. Cultura de consumo e pós-modernismo. São Paulo: Studio Nobel, 1995.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
GIDDENS, A. A política da mudança climática. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.
_________. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2002.
GREGOLIN, Maria do Rosário. Análise do discurso e mídia: a (re) produção de identidades. Comunicação, Mídia e Consumo, ESPM, São Paulo, v.4, n.11, p.11-25, nov. 2007.
HARVEY, D. Condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. 17 ed. São Paulo: Loyola, 2007.
KLEIN, N. This changes everything: capitalism vs. the climate. New York: Simon & Schuster, 2014.
LIPOVETSKY, G. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade do hiperconsumo. São Paulo: Cia das Letras, 2007.
PERES-NETO, L. A comunicação da ética e dos valores institucionais: um espaço para a redenção moral da sociedade de consumo. In: ROCHA, R. M; PERES-NETO, L. (Orgs.). Memória, comunicação e consumo: vestígios e prospecções. Porto Alegre: Sulina, 2015. p. 273-286.
PERES-NETO, L. Consumo consciente: reflexões éticas a partir do caso das “sacolinhas plásticas”. In: ROCHA, R.M.; OROFINO, M.I.R. (Orgs.). Comunicação, consumo e ação reflexiva: caminhos para a educação do futuro. Porto Alegre: Sulina, 2014. p.83-102.
ROCHA, R.M. Comunicação e consumo: por uma leitura política dos modos de consumir. In: BACCEGA, M.A. Comunicação e culturas do consumo. p.1-11. São Paulo: Atlas, 2008. p. 119-13.
ROSSETI, Regina e GIACOMINI FILHO, Gino. Comunicação, consenso social e consumo sustentável. Comunicação, Mídia e Consumo, ESPM, São Paulo, v.7, n.18, p.153-169, mar. 2010
SANTOS, L. L. dos. O discurso da sustentabilidade: fundamentos para uma análise do consumo sustentável na mídia. São Paulo, Cadernos de Pesquisa ESPM, ano II, n. 1, p. 73- 139, jan. /abr. 2006.
SENNET, R. A cultura do novo capitalismo. Rio de Janeiro: Record, 2006.
SFEZ, L. A saúde perfeita: crítica de uma nova utopia. São Paulo: Loyola, 1996.
SLATER, D. Cultura do consumo & modernidade. São Paulo: Nobel, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the work sharing with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.