Vulnerability or resistance? An overview of the issue of children’s food consumption permeated by marketing and media
DOI:
https://doi.org/10.18568/cmc.v10i29.304Keywords:
Childhood, Consumption, Media, Advertising, FoodAbstract
In this paper we approach the relationship between children’s foodconsumption and the strategies of marketing and media. From the perspective of cultural studies, we prepared a documental overview of the issue in Brazil today, articulating the views of parents, educators, organized civil society, government, legislators, professionals of industry and media. Finally, we discuss aspects that balance the views of vulnerability and children strength in front of this theme.
Downloads
References
ALANA. Instituto Alana. Disponível em: <http://www.alana.org.br>. Acesso em: 20 mai.
BARBOSA, L. Sociedade de consumo. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.
BLACKWELL, R.; MINIARD, P.; ENGEL, J. Comportamento do consumidor. São Paulo:
Pioneira Thomson Learning, 2005.
Buckingham, D. Crescer na era das mídias eletrônicas. São Paulo: Loyola, 2007.
______. Educação para as mídias. Disponível em: <http://revistaescola.abril.com.
br/formacao/formacao-continuada/david-buckingham-fala-educacao-midias-618125.
shtml?page=3>. Acesso em: 20 mai. 2012.
CONAR. O Fator Publicidade de Alimentos e Refrigerantes e sua Relação com a Obesidade
– produtos seguros, alimentação balanceada, atividade física e informação: a dieta do
Conar. São Paulo: CONAR, 2010.
______. Conselho Nacional de Autorregulamentação Publicitária. Disponível em:
www.conar.org.br>. Acesso em: 20 mai. 2012.
CUMINALE, N. Fofura perigosa. Veja, São Paulo, 25 mai. 2012, v. 1, n. 1, p. 91.
HALL, S. Da diáspora: Identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG;
Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2003.
HENRIQUES, I. Publicidade Abusiva Dirigida a Criança. Curitiba: Juruá, 2006.
JACKS, N.; ESCOSTEGUY, A. Comunicação e recepção. São Paulo: Hacker Editores, 2005.
LiNN, S. Crianças do Consumo: A infância roubada. São Paulo: Instituto Alana, 2006.
MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de
Janeiro: Editora da UFRJ, 2003.
MOREIRA, S. Análise documental como método e como técnica. In: DUARTE, J.; BARROS,
A. Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2009.
Orofino, M. Crianças, recepção e imaginários do consumo. In: Anais do XX Encontro da
Compos/GT Recepção, Usos e Consumos Midiáticos. Porto Alegre, 2011.
SOMOS TODOS RESPONSÁVEIS. Movimento Somos Todos Responsáveis. Disponível em:
<http://www.somostodosresponsaveis.com.br>. Acesso em: 20 mai. 2012.
Taddei, J. Alimento é afeto, cultura, humanidade. In: Criança e Consumo Entrevistas –
Transtornos Alimentares e Obesidade Infantil. São Paulo: Instituto Alana, 2009.
Vasconcelos, A. O controle da publicidade de alimentos não saudáveis dirigidos às
crianças: autocontrole ou sistema misto? In: VIRVATA, V. (Coord.) Infância e Consumo:
Estudos no Campo da Comunicação. Brasília/São Paulo: ANDI/Instituto Alana, 2010.
YAMAOKA, M. Hoje, elas são fofas. E amanhã? Veja, São Paulo, 30 de jun. 2010, v. 1, n. 1,
p. 84.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the work sharing with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.