Figures of the beholder’s visual immersion in pictures: the construction of ‘places of experience’ in contemporary documentary practices

Authors

  • Andrea França
  • Benjamim Picado departamento de estudos culturais e mídia universidade federal fluminense
  • Consuelo Lins

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v10i28.472

Keywords:

Beholder’s share, Visual witness, Photojournalism, Documentary cinema Data

Abstract

The paper aims to examine some issues concerning the “beholder’s
share” in visual image’s documentary regimes in contemporary culture: examining the case of photojournalism and recent documentary films, we intend to highlight in this analysis the modes of constructing the “immersion’s vectors” of the images, together with the “visual witness principle”, which permeates some of contemporary documentary practices, in order to identify in those the constituion of “experiential places” of the images which defines its visual meanings in contemporary culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrea França

Professora do departamento de comunicação e do programa depós-graduação em comunicação da PUC-RJ coordenadora do grupo de pesquisa em imagens e práticasdocumentais na cultura audiovisual contemporâneapesquisadora do cnpq (ppq2)

Benjamim Picado, departamento de estudos culturais e mídia universidade federal fluminense

professor do departamento de estudos culturais e mídia e doprograma de pós-graduação em comunicação da universidade federal fluminensecoordenador do grupo de pesquisa em análise da fotografia edas narrativas visuais e gráficas (grafo/navi)pesquisador do cnpq (ppq2)

Consuelo Lins

professora da escola de comunicação e do programa depós-graduação em comunicação da universidade federal do rio de janeirocoordenadora do grupo de pesquisa em imagens e práticasdocumentais na cultura audiovisual contemporâneapesquisadora do cnpq (ppq 1d)

References

BARTHES, Roland (1984). « Diderot, Brecht e Eisenstein ». In: O Óbvio e o Obtuso (trad. ). Lisboa : edições 70 : pp. ;

CHEVRIER, Jean-François (2001). « Walker Evans et la question du sujet ». In : Communications. 71: pp. 63, 102 ;

COMOLLI, Jean-Louis (2004). Voir et Pouvoir. Paris: Verdier ;

LINS, Consuelo e MESQUITA, Cláudia (2008). Filmar o Real : sobre o documentario brasileiro contemporâneo. Rio : Zahar ;

LINS, Consuelo (2011). « Le film-dispositif dans le documentaire brésilien contemporain ». In : Cinémas. 22/1 : pp. 93,104 ;

FRANÇA, Andrea (2008). « O cinema, seu duplo e o tribunal em cena ». In : Revista Famecos. 36 : pp. 91,97 ;

FRANÇA, Andrea (2009). « É possível Conhecer a Estória Toda? variações do documental e do tribunal nas imagens contemporâneas ». In et al. Imagem Contemporânea (Beatriz Furtado, org.). vol II : pp. 215,233 ;

FRANÇA, Andrea (2010). « Cinema documentário e efeitos do real na arte ». In et al. : Ensaios no real : o documentario brasileiro hoje (Cezar Migliorin, org.), Rio : Azougue : pp.

FRIED, Michael (1980). Absortion and Theatricality: painting and beholder at the age of Diderot. Berkeley: University of Califórnia Press ;

FRIED, Michael (2010). « Absorto na ação ». In: Novos Estudos. 37 : pp. 181,191 ;

GOMBRICH, E.H. (1982). « Standards of Truth : the arrested image and the moving eye ». In : The Image and the Eye. London : Phaidon : pp. 244,277 ;

LUGON, Olivier (2001). Le Style Documentaire : de August Sander à Walker Evans. Paris : Macula ;

MICHAUD, Yves (2002). « Critiques de la crédulité ». In: Études Photographiques. 12: pp. 110,125 ;

PICADO, Benjamim (2008). « Le Temps des Gestes et l’Arrêt sur l’Image dans le Photojournalisme : entre la rhétorique corporelle et le pathos iconique ». In : Image&Narrative. 23. In : http://www.imageandnarrative.be/inarchive/Timeandphotography/picado.html (consultado em 03/04/2013).

PICADO, Benjamim (2011). « Sentido Visual e Vetores de Imersão : regimes plásticos da implicação do espectador no fotojornalismo ». In : Galaxia. 22 : pp. 53,66 ;

PICADO, Benjamim (2013). « Assinaturas do Instante : causalidade, geometria e expectância como marcas estílisticas no fotojornalismo e na fotografia documental (Henri Cartier-Bresson e Pierre Verger)». In: Revista Fronteiras. 15 : pp. 54,65 ;

SCHAEFFER, Jean-Marie (1999). Pourquoi la Fiction. Paris: Seuil.

Published

2013-09-20

How to Cite

França, A., Picado, B., & Lins, C. (2013). Figures of the beholder’s visual immersion in pictures: the construction of ‘places of experience’ in contemporary documentary practices. Comunicação Mídia E Consumo, 10(28), 31–48. https://doi.org/10.18568/cmc.v10i28.472

Issue

Section

Dossiê - Pensamento comunicacional latino-americano – desafios e perspectivas da des-ocidentalização no Sul Global