Audiovisual consumption and its social logics on the web

Authors

  • Rose Marie Santini Universidade Federal do Rio de Janeiro (ECO-UFRJ)
  • Juan C. Calvi Universidad Rey JuanCarlos (URJC)

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v10i27.531

Keywords:

Audiovisual consumption. Social logics. Social uses. Internet.

Abstract

This article analyzes the social logics underlying audiovisualconsumption on digital networks. We retrieved some data on the Internet globaltraffic of audiovisual files since 2008 to identify formats, modes of distributionand consumption of audiovisual contents that tend to prevail on the Web. Thisresearch shows the types of social practices which are dominant among usersand its relation to what we designate as “Internet culture”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rose Marie Santini, Universidade Federal do Rio de Janeiro (ECO-UFRJ)

Professora da Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (ECO-UFRJ). Pós-doutorado no Centre d'Estudis i deRecerca d'Humanitats i al Dept. d’economia de l’empresa na Universitat Autònomade Barcelona.Doutora em Ciência da Informação pelo convênio UFF-IBICT.Autora do livro “Admirável chip novo: a música na era da Internet” (Rio deJaneiro: Epapers, 2006).

Juan C. Calvi, Universidad Rey JuanCarlos (URJC)

Músico de Jazz, tocasaxo tenor. Professor Titular de Sociologia da Música da Universidad Rey JuanCarlos (URJC), Madri-Espanha. Pós-graduação, Doutorado e Pós-doutorado emdiversas universidades europeias, e professor visitante em universidadesargentinas. Autor do livro “La cultura de la reproducción audiovisual enInternet” (Madrid: Ed. Dikynson, 2008) e Coeditor da coletânea “Música yPensamiento Contemporáneo” (Ed. Corregidor, Buenos Aires, 2012).

References

ABBATE, J. Inventing the Internet. Massachusetts: Massachusetts Institute of Technology, 1999.

ANDERSON, C.; WOLFF, M. The Web is dead. Long live the Internet. Wired, n. 18, fev.

Disponível em: <http://www.wired.com/magazine/2010/08/ff_webrip/>. Acesso

em: mar. 2013.

BENKLER, Y. The Wealth of Networks: how social production transforms markets and

freedom. New York: Yale University Press, New Haven and London, 2006.

BOURDIEU, P. La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus, 1988.

BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico.

São Paulo: Unesp, 2004.

CALVI, J. C. Reproducción de la cultura o cultura de la reproducción? Análisis económico,

político y social de la distribución y el consumo de productos audiovisuales en Internet.

Madrid: Dickynson, 2008.

CISCO. Cisco Visual Networking Index: Forecast and Methodology, 2008–2013. San José

(EUA), 2009.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Mesetas. Valencia: Pre-Textos, 1988.

HABERMAS, J. Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Trotta, 2009.

HABERMAS, J. Teoría de la acción comunicativa: complementos y estudios previos. Madrid:

Cátedra, 1989.

HAFNER, K.; LYON, M. Where Wizards Stay Up Late: The Origins of the Internet. New

York: Simon & Schuster, 1996.

LACROIX, J.-G.; TREMBLAY, G. The “Information Society” and Cultural Industries

Theory. Current Sociology, v. 45, n 4, out. 1997.

LAHIRE, B. A cultura dos indivíduos. Porto Alegre: Artmed, 2006.

LATOUR, B. Reassembling the Social: An introduction to Actor-Network-Theory. New York:

Oxford University Press, 2005.

LAZARSFELD, P.; KATZ, E. Personal Influence: The Part Played by People in the Flow of

Mass Communications. New Brunswick: N.J.: Transaction Publisher, [1955] 2006.

LAZARSFELD, P.; MERTON, R. K. Mass Communication, Popular Taste, and Organized

Social Action. In: BRYSON, L. Communication of Ideas. New York: Harper & Brothers,

2000.

ROGERS, E. M. Diffusion of innovations. New York: Simon & Schuster, 2003.

SANTINI, R. M. Os usuários e a desorganização da cultura: os Sistemas de Recomendação

e as consequências da classificação para os usos sociais da música na Internet. Tese de

Doutorado em Ciência da Informação. Rio de Janeiro: UFF-IBICT, 2010.

SANTINI, R. M. A arte do avesso: a função da denegação econômica no mercado artístico e

as novas formas de recomendação e mediação cultural na Internet. Revista de Economía

Política de Tecnologías de la Información y de la Comunicación – Eptic, v. 13, n. 2, 2011.

TARDE, G. Social Laws: An Outline of Sociology. London: MacMillan Company,

2009.

WEBER, M. Economia e Sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva. Brasília, DF:

Editora Universidade de Brasília, [1922] 1994.

Published

2013-06-04

How to Cite

Santini, R. M., & Calvi, J. C. (2013). Audiovisual consumption and its social logics on the web. Comunicação Mídia E Consumo, 10(27), 159–182. https://doi.org/10.18568/cmc.v10i27.531