Train your emotions, overcome yourself, be happy! A discursive analysis of the imperative of overcoming and happiness in the literature of self-help

Authors

  • Marcilia Gomes Mendes Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Geilson Fernandes de Oliveira Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v10i29.601

Keywords:

Speeches, Self-help, Imperatives of overcoming and happiness

Abstract

The media speeches act as mechanisms that contribute to spread
and consolidate many discourses and practices. At this point, the self-help literature, [re]produce meanings and values about happiness. Thus, here we propose to examine on the bias of French Discourse Analysis the book Training the emotion to be happy (2007), from the brazilian author Augusto Cury, attending to the meanings that are produced on the required training of the emotion and the imperatives of overcoming and happiness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcilia Gomes Mendes, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Professora do Departamento de Comunicação Social da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte.

Geilson Fernandes de Oliveira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN

Mestrando em Ciências Sociais e Humanas pela UERN. Membro do grupo de pesquisa Informação, Cultura e
Práticas Sociais, atuando na linha Mídia, Discurso e Tecnologias. Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN, Mossoró, RN, Brasil; geilson_fernandes@hotmail.com

References

ADORNO, T. W. Indústria cultural e sociedade. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

AMOSSY, R. (Org.). Imagens de si no discurso: a construção do ethos. 2. ed. São Paulo:

Contexto, 2011.

BAUMAN, Z. O mal-estar da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

______. Tempos líquidos. Trad. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

BECKER, G. S. Human capital: a theoretical and empirical analysis, with special reference

to education. Chicago: The University Of Chicago Press, 1993.

BIRMAN, J. Muitas felicidades?! O imperativo de ser feliz na contemporaneidade. In: FREIRE

FILHO, J. (Org.) Ser feliz hoje: reflexões sobre o imperativo da felicidade. Rio de

Janeiro: Editora FGV, 2010.

CHAGAS, A. T. S. A ilusão no discurso da autoajuda e o sintoma social. Ijuí: Ed. UNIJUÍ,

COVA, B. Community and consumption: towards a definition of the linking value of

products or services. European Journal of Marketing, v. 31, n. 3/4, p. 297-316, 1997.

CURY, A. Treinando a emoção para ser feliz. São Paulo: Academia de Inteligência, 2007.

DOMINGOS, J. J. Discurso, poder e subjetivação: uma discussão foucaultiana. João Pessoa:

Marca de fantasia, 2009.

ELIAS, N. O processo civilizador. Trad. Ruy Jungman; revisão e apresentação Renato Janine

Ribeiro. v. 1. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. 21. ed. São Paulo: Loyola: 2011.

______. A arqueologia do saber. Trad. Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro:

Forense Universitária, 2008.

______. Microfísica do poder. São Paulo: Graal, 1972.

FREIRE FILHO, J.; COELHO, G. P. (Orgs.) A promoção do capital humano: mídia, subjetividade

e o novo espírito do capitalismo. Porto Alegre: Sulina, 2011.

FREIRE FILHO, J. (Org.) Ser feliz hoje: reflexões sobre o imperativo da felicidade. Rio de

Janeiro: Editora FGV, 2010.

GREGOLIN, M. R. (Org.). Discurso e mídia: a cultura do espetáculo. São Carlos: Claraluz,

GIDDENS, A. Modernidade e identidade. Trad. Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar,

______. As consequências da modernidade. Trad. Raul Fiker. São Paulo: Edusp, 1991.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva; Guaracira

Lopes Louro. 10. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

KAPLAN, E. A. (Org.). O mal-estar no pós-modernismo: teorias e práticas. Trad. Vera Ribeiro.

Rio de Janeiro: Zahar, 1993.

LIPOVETSKY, G.; SERROY, J. A cultura-mundo: resposta a uma sociedade desorientada.

Trad. Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

LIPOVETSKY, G. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade do hiperconsumo. Trad.

Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhias das Letras, 2007.

MAINGUENEAU, D. Ethos, cenografia, incorporação. In: AMOSSY, R. (Org.) Imagens de

si no discurso: a construção do ethos. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2011.

ORLANDI, E. P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 1999.

RÜDIGER, F. Literatura de autoajuda e individualismo. Porto Alegre: Editora da UFRGS,

VELHO, G. Felicidade à brasileira. In: Mudança, crise e violência: política e cultura no Brasil

contemporâneo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

Published

2014-01-06

How to Cite

Mendes, M. G., & de Oliveira, G. F. (2014). Train your emotions, overcome yourself, be happy! A discursive analysis of the imperative of overcoming and happiness in the literature of self-help. Comunicação Mídia E Consumo, 10(29), 161–182. https://doi.org/10.18568/cmc.v10i29.601