Multimedia Strategies to Encourage Reading: a Study of the Don Casmurro Case

Authors

  • Fátima Cristina Regis Martins de Oliveira Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UEJR
  • Raquel Timponi Pereira Rodrigues Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ
  • Júlio Altieri Monteiro Universidade Estadual do Rio de Janeiro - UERJ

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v12i33.755

Keywords:

Education, cognition, reading, multimedia, Don Casmurro

Abstract

The paper presents strategies based on multimedia resources in order to promote reading habits and pleasure when reading.  The text analyzes Assis’ Don Casmurro novel that has been disseminated in many products and platforms (TV series, websites, ARG game, Mil Casmurros Project) that explore multiple sensorialities, languages, and narrative forms. Given the difficulty of traditional education with the theme, the objective is to attract young people to read the original work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fátima Cristina Regis Martins de Oliveira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UEJR

PhD in Social Communication, Social Communication Departament, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UEJR, Rio de Janeiro, RJ , Brazil,

Raquel Timponi Pereira Rodrigues, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

PhD student of the Graduate Programme in Communication, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, Rio de Janeiro, RJ, Brazil

Júlio Altieri Monteiro, Universidade Estadual do Rio de Janeiro - UERJ

Master of Postgraduate Commucation Programme, Universidade Estadual do Rio de Janeiro - UERJ, Rio de Janeiro, RJ, Brazil

References

ANDERSON, C. Cauda Longa: do mercado de massa para o mercado de nicho. Rio de Janeiro: Campus, 2006.

ARENDT, H. Acrise na educação. In: ___. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Pers¬pectiva, 1961.

BARBERO, J. M.; REY, G. Os Exercícios do Ver. Hegemonia audiovisual e ficção tele¬visiva. São Paulo: Senac, 2001.

CLARK, A. Mindware: an introduction to the philosophy of cognitive science. Nova York; Oxford: Oxford University Press, 2001.

DENNETT, D. Kinds of minds. New York: Basic Books, 1996.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

___. Extensão ou Comunicação? 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

JENKINS, H. Cultura da Convergência. São Paulo: Editora Aleph, 2008.

JOHNSON, S. De cabeça aberta: conhecendo o cérebro para entender a personalidade humana. Trad. Diego Alfaro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Philosophy in the flash. Nova York: Basic Books, 1999.

MAMEDE-NEVES, M. A. O (re)encanto de ler e ouvir histórias. (curso ministrado no 1º. Sem. 2011.) Disponível em: Acesso em: 30 ago. 2010

McKENZIE, D. F. Bibliography and the sociology of texts. Cambridge: Cambridge Uni¬versity Press, 2004.

MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. 2. ed. rev. São Paulo: Boitempo, 2010.

MORAVEC, H. P. Mind children. Harvard University Press, 1988.

PIAGET, J. A psicogênese do conhecimento e sua significação epistemológica. In: PIAGET, J. ; Chomsky, N. (org.). Teorias da Linguagem, Teorias da Aprendizagem. Trad. Rui Pacheco. Lisboa: ed. 70, 1985.

PESQUISABRASILEIRADE MÍDIA2014: hábitos de consumo de mídia pela popula¬ção brasileira. Brasília: Secretaria de Comunicação Social da Presidência da República (Secom), fev. 2014.

RELATÓRIOPROLER. Ministério da Cultura. Fundação Biblioteca Nacional. Progra¬ma Nacional de Incentivo à Leitura, Dez 2010.

RETRATODALEITURADOBRASIL. Instituto Pró-Livro. Coord. Observatório do livro e da Leitura. Execução: Ibope Inteligência, 2007/2008.

RORTY, R. El pragmatismo, una versión: antiautoritarismo em epistemologia y ética. [s.l.], [s.d.]. (Universalidad y Verdad.)

SARLO, B. Escenas de la vida posmoderna: intelectuales, arte y videocultura en la Ar¬gentina. Buenos Aires: Ariel, 1999.

VYGOTSKY, L. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Sites consultados:

CAPITU. Cena final. Direção: Luiz Fernando Carvalho. Rede Globo, 2008. Disponível em: http://www.youtube.com/watch?v=6ImCMJecazs&feature=related. Acesso em: 15 jul. 2011.

GAMES INVADEM AS SALAS DE AULA. Matéria exibida no programa televisivo Olhar Digital. Disponível em: http://olhardigital.uol.com.br/produtos/central_de_vi¬deos/ games-invadem-as-salas-de-aula. Acesso em: 25 mar. 2011.

JOGOS EDUCATIVOS. Matéria exibida no programa televisivo Olhar Digital. Dispo¬nível em: http://olhardigital.uol.com.br/produtos/central_de_videos/jogos_educativos. Acesso em: 8 mar. 2011.

MAMEDE-NEVES. O(re)encanto de ler e ouvir histórias. Disponível em: Acesso em: 30 ago 2010.

PROJETOMIL CASMURROS. Disponível em: http://www.milcasmurros.com.br/. Acesso em: 15 jul. 2011.

PNLL/Plano Nacional do Livro e Leitura. Ministério da Cultura, Ministério da Educação. Relatório 2010. Disponível em: . Acesso em: 10 jul. 2011.

SITE SÉRIE CAPITU. Disponível em: <http://capitu.globo.com/Capitu/ 0,,16142,00. html>. Acesso em: 15 jul. 2011.

VIDEOGAMES PODEM AJUDAR JOVENS COM PROBLEMAS DE APRENDI¬ZADO. Matéria exibida no programa televisivo Olhar Digital. Disponível em: http://olhardigital.uol.com.br/produtos/digital_news/noticias/estudo_mostra_que_videoga¬mes _podem_ajudar_jovens_com_problemas_de_aprendizadoad. Acesso em: 4 jul. 2011.

Published

2015-05-26

How to Cite

Oliveira, F. C. R. M. de, Rodrigues, R. T. P., & Monteiro, J. A. (2015). Multimedia Strategies to Encourage Reading: a Study of the Don Casmurro Case. Comunicação Mídia E Consumo, 12(33), 132–149. https://doi.org/10.18568/cmc.v12i33.755