Multimedia Strategies to Encourage Reading: a Study of the Don Casmurro Case
DOI:
https://doi.org/10.18568/cmc.v12i33.755Keywords:
Education, cognition, reading, multimedia, Don CasmurroAbstract
The paper presents strategies based on multimedia resources in order to promote reading habits and pleasure when reading. The text analyzes Assis’ Don Casmurro novel that has been disseminated in many products and platforms (TV series, websites, ARG game, Mil Casmurros Project) that explore multiple sensorialities, languages, and narrative forms. Given the difficulty of traditional education with the theme, the objective is to attract young people to read the original work.
Downloads
References
ANDERSON, C. Cauda Longa: do mercado de massa para o mercado de nicho. Rio de Janeiro: Campus, 2006.
ARENDT, H. Acrise na educação. In: ___. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Pers¬pectiva, 1961.
BARBERO, J. M.; REY, G. Os Exercícios do Ver. Hegemonia audiovisual e ficção tele¬visiva. São Paulo: Senac, 2001.
CLARK, A. Mindware: an introduction to the philosophy of cognitive science. Nova York; Oxford: Oxford University Press, 2001.
DENNETT, D. Kinds of minds. New York: Basic Books, 1996.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
___. Extensão ou Comunicação? 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
JENKINS, H. Cultura da Convergência. São Paulo: Editora Aleph, 2008.
JOHNSON, S. De cabeça aberta: conhecendo o cérebro para entender a personalidade humana. Trad. Diego Alfaro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Philosophy in the flash. Nova York: Basic Books, 1999.
MAMEDE-NEVES, M. A. O (re)encanto de ler e ouvir histórias. (curso ministrado no 1º. Sem. 2011.) Disponível em: Acesso em: 30 ago. 2010
McKENZIE, D. F. Bibliography and the sociology of texts. Cambridge: Cambridge Uni¬versity Press, 2004.
MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. 2. ed. rev. São Paulo: Boitempo, 2010.
MORAVEC, H. P. Mind children. Harvard University Press, 1988.
PIAGET, J. A psicogênese do conhecimento e sua significação epistemológica. In: PIAGET, J. ; Chomsky, N. (org.). Teorias da Linguagem, Teorias da Aprendizagem. Trad. Rui Pacheco. Lisboa: ed. 70, 1985.
PESQUISABRASILEIRADE MÍDIA2014: hábitos de consumo de mídia pela popula¬ção brasileira. Brasília: Secretaria de Comunicação Social da Presidência da República (Secom), fev. 2014.
RELATÓRIOPROLER. Ministério da Cultura. Fundação Biblioteca Nacional. Progra¬ma Nacional de Incentivo à Leitura, Dez 2010.
RETRATODALEITURADOBRASIL. Instituto Pró-Livro. Coord. Observatório do livro e da Leitura. Execução: Ibope Inteligência, 2007/2008.
RORTY, R. El pragmatismo, una versión: antiautoritarismo em epistemologia y ética. [s.l.], [s.d.]. (Universalidad y Verdad.)
SARLO, B. Escenas de la vida posmoderna: intelectuales, arte y videocultura en la Ar¬gentina. Buenos Aires: Ariel, 1999.
VYGOTSKY, L. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Sites consultados:
CAPITU. Cena final. Direção: Luiz Fernando Carvalho. Rede Globo, 2008. Disponível em: http://www.youtube.com/watch?v=6ImCMJecazs&feature=related. Acesso em: 15 jul. 2011.
GAMES INVADEM AS SALAS DE AULA. Matéria exibida no programa televisivo Olhar Digital. Disponível em: http://olhardigital.uol.com.br/produtos/central_de_vi¬deos/ games-invadem-as-salas-de-aula. Acesso em: 25 mar. 2011.
JOGOS EDUCATIVOS. Matéria exibida no programa televisivo Olhar Digital. Dispo¬nível em: http://olhardigital.uol.com.br/produtos/central_de_videos/jogos_educativos. Acesso em: 8 mar. 2011.
MAMEDE-NEVES. O(re)encanto de ler e ouvir histórias. Disponível em: Acesso em: 30 ago 2010.
PROJETOMIL CASMURROS. Disponível em: http://www.milcasmurros.com.br/. Acesso em: 15 jul. 2011.
PNLL/Plano Nacional do Livro e Leitura. Ministério da Cultura, Ministério da Educação. Relatório 2010. Disponível em: . Acesso em: 10 jul. 2011.
SITE SÉRIE CAPITU. Disponível em: <http://capitu.globo.com/Capitu/ 0,,16142,00. html>. Acesso em: 15 jul. 2011.
VIDEOGAMES PODEM AJUDAR JOVENS COM PROBLEMAS DE APRENDI¬ZADO. Matéria exibida no programa televisivo Olhar Digital. Disponível em: http://olhardigital.uol.com.br/produtos/digital_news/noticias/estudo_mostra_que_videoga¬mes _podem_ajudar_jovens_com_problemas_de_aprendizadoad. Acesso em: 4 jul. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the work sharing with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.