The discursive construction of class taste in soap opera: enunciation and mediatization of semiprecious jewelry consumption in Império

Authors

  • Maria Cristina Palma Mungioli Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo
  • Rosana Mauro Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v13i38.1095

Keywords:

gosto de classe, discurso de telenovela, midiatização, enunciação

Abstract

Based on the concept of mediatization (COULDRY; HEPP, 2013), this article discusses aspects of the production of meaning of class taste through discourse analysis of the soap opera Império (Empire) (Globo, 2014). The study, based on the enunciation of a “class ring,” shows an opposition between luxury taste and popular taste as a class difference, and the production of meaning of consumption of tangible and intangible products by popular classes. The discussion was based on studies by Bakhtin and Volochinov (2002), Bourdieu (1983, 2008), Fiorin (1997, 2005), Maingueneau (2008), Landowski (1997) and Lipovetsky (2009).

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Author Biography

Maria Cristina Palma Mungioli, Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo

Possui graduação e licenciatura em Letras pela Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas da USP, graduação e licenciatura em Pedagogia pela Faculdade de Educação da USP, mestrado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2000) e doutorado em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes - USP (2006). Atualmente é professora doutora da Escola de Comunicações e Artes - USP, onde ministra aulas em cursos de graduação e pós-graduação (stricto sensu). Tem experiência nas áreas de Comunicação e Educação. Tem trabalhado com os seguintes temas: comunicação, linguagem televisual, telenovelas e identidades, linguagem e cognição, cultura narrativa e narrativa, ensino e aprendizagem de língua materna. 

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Published

2016-12-20

How to Cite

Mungioli, M. C. P., & Mauro, R. (2016). The discursive construction of class taste in soap opera: enunciation and mediatization of semiprecious jewelry consumption in Império. Comunicação Mídia E Consumo, 13(38), 73–96. https://doi.org/10.18568/cmc.v13i38.1095