The discursive construction of class taste in soap opera: enunciation and mediatization of semiprecious jewelry consumption in Império
DOI:
https://doi.org/10.18568/cmc.v13i38.1095Keywords:
gosto de classe, discurso de telenovela, midiatização, enunciaçãoAbstract
Based on the concept of mediatization (COULDRY; HEPP, 2013), this article discusses aspects of the production of meaning of class taste through discourse analysis of the soap opera Império (Empire) (Globo, 2014). The study, based on the enunciation of a “class ring,” shows an opposition between luxury taste and popular taste as a class difference, and the production of meaning of consumption of tangible and intangible products by popular classes. The discussion was based on studies by Bakhtin and Volochinov (2002), Bourdieu (1983, 2008), Fiorin (1997, 2005), Maingueneau (2008), Landowski (1997) and Lipovetsky (2009).
Downloads
References
ALMEIDA, H. B. de. Telenovela, Consumo e Gênero. Bauru, SP: EDUSP, 2003.
APPADURAI, A. A vida social das coisas: as mercadorias sob uma perspectiva cultural. Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense, 2008.
BAKHTIN, M. (V. N. Volochinov). Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: Hucitec Annablume, 2002.
BARROS, D. L. P. de. Teoria Semiótica do Texto. São Paulo: Ática, 2011.
BAUDRILLARD, J. O sistema dos objetos. São Paulo: Perspectiva, 2006.
BOURDIEU, P. A Distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp; Porto Alegre: Zouk, 2008.
BOURDIEU, P. Gostos de classe e estilos de vida. In: ORTIZ, R. (org.). Pierre Bourdieu: Sociologia. São Paulo: Ática, 1983, p. 82-121.
CAMPBELL, C. A ética romântica e o espírito do consumismo moderno. Rio de Janeiro: Rocco, 2001.
CANCLINI, N. G. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2008.
COULDRY, N.; HEPP, A. Conceptualizing mediatization: contexts, traditions, arguments. Communication Theory, v. 23, Issue 3, p. 191-201, ago/dez. 2013.
DE CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: 1. artes de fazer. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
FIORIN, J. L.. De gustibus non est disputandum? Para uma definição da semiótica do gosto. In: LANDOWSKI, E.; FIORIN, J. L. (Org.). O gosto da gente, o gosto das coisas. São Paulo: EDUC, 1997.
FIORIN, J. L. As astúcias da enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. São Paulo: Ática, 2005.
LANDOWSKI, E.. Gosto se discute. In: LANDOWSKI, E.; FIORIN, J. L. (Org.). O gosto da gente, o gosto das coisas. São Paulo: EDUC, 1997.
LIPOVETSKY, G O império do efêmero. A moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
LOPES, M. I. V. de. Telenovela como recurso comunicativo. Matrizes, São Paulo, v. 3, n. 1 p. 21-48, ago/dez. 2009.
MAINGUENEAU, D. Cenas da enunciação. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MUNGIOLI, M. C. P. Minisséries Brasileiras: um lugar de memória e (re) escrita da nação. In: CASTRO, G. G. da S.; BACCEGA, M. A. (orgs.). Comunicação e consumo nas culturas locais e globais. São Paulo: ESPM, 2009.
ORTIZ, R. (Org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983.
SODRÉ, Muniz. A ciência do comum: notas para o método comunicacional. Petrópolis/RJ: Vozes, 2014.
TRINDADE, E.; PEREZ, C.. Dimensões do consumo midiatizado. In: Congresso Mundial de Comunicação Ibero-Americana – CONFIBERCOM, 2, 2014, Braga. Anais II Confibercom. Braga: Universidade do Minho, 2014. p.1- 9.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the work sharing with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.