“‘What’s Going On’ is Soul Music’s ‘Sgt. Pepper’s’”: Autonomy, Canon and Value in a Greatest Music Albuns List

Authors

  • Adriana da Rosa Amaral Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos, São Leopoldo, RS
  • Thiago Soares UFPE
  • Camila Franco Monteiro

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v14i41.1272

Keywords:

Pop music, Value, Critics, Performance, Canon

Abstract

Investigates the strangeness of the presence of a soul music album - “What’s Going On” by Marvin Gaye – in a “500 Greatest Albums of All Time” list by Rolling Stone magazine, whose massive presence is by albuns that derivates from a rock lineage. We argue that rock, reenacting evaluative traditions of high culture products (such as creative autonomy) became canon in pop music value. It can be seen within a cultural journalism that mediators (critics) are articulators of senses, that perpetuate values anchored by race, gender and idiosyncrasies - symptoms than Simon Frith (1996) calls “rockist critic”

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana da Rosa Amaral, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos, São Leopoldo, RS

http://lattes.cnpq.br/8210260553342144

Thiago Soares, UFPE

Professor e pesquisador do PPG em Comunicação da UFPE

Camila Franco Monteiro

Doutoranda em Mídia e Música na University of Huddersfield, UK. Mestre em Comunicação pela UNISINOS. Jornalista pela UCPEL.

References

AMARAL, A, MONTEIRO, C. “Esses Roquero não curte”: performance de gosto e fãs de música no Unidos Contra o Rock do Facebook. Revista FAMECOS, Porto Alegre, PUCRS, V.20, N.2, 2013. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/15130/10018. Acesso em 05/01/2015.

BERGERON, K. & BOHLMAN, P. Disciplining music: musicology and its canons 1st ed. Chicago/United States: University of Chicago Press, 1996. p. 197-230.

BLOOM, Harold. Anatomia da Influência: Literatura Como Modo de Vida. São Paulo: Objetiva, 2013.

BOURDIEU, Pierre. As Regras da Arte. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

BRACKETT, David. Interpreting Popular Music. Berkeley/Los Angeles/London: University of California Press, 1995.

CALVINO, Ítalo. Por que Ler os Clássicos. 4.ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

CITRON, M. Gender and the musical canon, United States: University of Illinois Press, 2000.

COMPAGNON, Antoine. O Demônio da Teoria: Literatura e Senso Comum. 2.ed. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2010.

DIAS, Márcia Tosta. Os Donos da Voz: indústria fonográfica brasileira e mundialização da cultura. São Paulo: Boitempo Editorial, 2000.

DESLER, Anne. Popular Music: History without royalty? Queen and the strata of the popular music canon. Volume 32/2. Cambridge: Cambridge University Press, 2013. p. 385-405.

FRITH, Simon, Performing rites: on the value of popular music. Cambridge/Massachussets: Harvard University Press, 1996.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método – Volume 1. São Paulo: Vozes, 1996.

GROSSBERG, Lawrence. Cultural Studies in the Future Tense. Durham/London: Duke University Press, 2010.

HENNION, Antoine. Pragmatics of taste. In: JACOBS, M., HANRAHAN, N. The Blackwell

Companion to the Sociology of Culture, Blackwell, pp.131-144, 2005.

HORNBY, Nick. Alta Fidelidade. 6. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

JANOTTI, Jeder. Dos Gêneros Textuais, dos Discursos, Das Canções: Uma Proposta de Análise da Música Popular Massiva a Partir da Noção de Gênero Midiático. In: LEMOS, André; BERGER, Christa; BARBOSA, Marialva. Narrativas Midiáticas Contemporâneas. Porto Alegre: Sulina, 2006. p. 55-68.

JONES, C.W. The rock canon: canonical values in the reception of rock albums. United Kingdom: Ashgate Publishing Limited, 2008. p. 77-93.

MARTEL, Frédéric. Mainstream. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.

NEGUS, Keith. Popular Music in Theory: An Introduction. Cambridge: Blackwell, 1996.

NGAI, Sianne. Our Aesthetic Categories: Zany, Cute, Interesting. Cambridge/Massachussets: Harvard University Press, 2012.

REGEV, M. Pop-rock music: aesthetic cosmopolitanism in late modernity. Oxford: United Kingdom, 2013.

SOARES, Thiago. Abordagens Teóricas para Estudos sobre Cultura Pop. Logos – Comunicação e Universidade, Rio de Janeiro, volume 2, número 24. 2014. <http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/logos/article/view/14155>. Acesso em 22 de fevereiro de 2014.

SHUKER, Roy. Understanding Popular Music. New York: Routledge, 1994.

_____. Vocabulário de Música Pop. São Paulo: Hedra, 1999.

SHUSTERMAN, Richard. Pragmatic Aesthetics: Living Beaty, Rethinking Art. Oxford: Blackwell, 1992.p 1. Valor 2. Crítica 3. Performance 4. Canon 5.

Published

2017-12-15

How to Cite

Amaral, A. da R., Soares, T., & Monteiro, C. F. (2017). “‘What’s Going On’ is Soul Music’s ‘Sgt. Pepper’s’”: Autonomy, Canon and Value in a Greatest Music Albuns List. Comunicação Mídia E Consumo, 14(41), 126–145. https://doi.org/10.18568/cmc.v14i41.1272