The dematerialisation of the brand: from the commodity economy to the transformation economy
DOI:
https://doi.org/10.18568/cmc.v16i46.1878Keywords:
Marketing, comunicação, marca, experiência, economia da transformaçãoAbstract
Currently, brands have been recognizing that thinking about design and object production is a part of their business. Therefore, brands have been attempting to successfully develop new marketing strategies for the brand experience. However, some authors have been highlighting the need for an economy based on something more long lasting than what the memory of a service or experience of the brand causes in the public. Diverse authors argue for the development of the ‘Transformation Economy’. In this article, we will discuss the process of brand dematerialization, and thus the change of its economic value in the last decades. Our arguments will be supported on authors who think about the contemporary work from a social, economic and communicational perspectives. We aim at contributing to reflection and recognition of emerging questions which can be aligned with the complex challenges of the future financial growth.
Downloads
References
BRITO, S.; OLIVEIRA, A.; NOBRE, L.; MACÊDO, A.; MARCHETTI, Renato Z., Dimensões de brand experience no contexto brasileiro. RACE - Revista de Administração, Contabilidade e Economia, Joaçaba, v. 16, n.1, p. 121-146, 2017. Disponível em: http://editora.unoesc.edu.br/index.php/race/article/view/10527. Acesso em 03, agosto, 2018.
ANDERSON, C. TED Talks – O Guia Oficial TED para falar em público. Lisboa: Temas & Debates. 2016.
BRAKUS, J. J.; SCHMITT, B. H.; ZARANTONELLO, L. Brand Experience: What
Is It? How Is It Measured? Does It Affect Loyalty? Journal of Marketing, v. 73, p. 52-68, maio, 2009.
BAUMAN, Z. Liquid modernitiy. Cambridge: Polity Press, 2000.
BELL, D. The coming of post-industrial society. New York: Basic Books, 1973.
BLAUVELT, A. Towards relational design, Design Observer-Observatory. 11, fev. 2008. Disponível em: https://designobserver.com/feature/towards-relational-design/7557. Acesso em: fev. 2011.
BISHOP, C. Antagonism and relational aesthetics. October Magazine, Cambridge: MIT Press, n. 110, p. 51-79, 2004.
BOURRIAUD, N. Relational aesthetics. Dijon: Les Presses du Réel (trabalho original publicado em 1998), 2002.
BUCHENAU, M.; SURI, J. F. Experience prototyping. In: 3rd conference on designing interactive systems: processes, practices, methods, and techniques. 2000, Brooklyn. Anais DIS '00 of 3rd conference on Designing interactive systems, New York: ACM, 2000. p. 424-433. https://dl.acm.org/citation.cfm?id=347802
BURNS, C.; COTTAM, H.; VANSTONE, C.; WINHALL, J. Red paper 02: Transformation design. (Report). London: Design Council, 2006. Disponível em https://www.designcouncil.org.uk/sites/default/files/asset/document/red-paper-transformation-design.pdf. Acesso: 05 set. 2018.
CASAQUI, V. Espacialidades, consumo e trabalho pelos olhos de Mr. Hulot: uma análise de Playtime, de Jacques Tati. Comunicação & Educação, v. 14, n. 3, p. 95-103, 30 dez. 2009.
CRUZ, T. Palestra proferida no Conversations on Beauty: Beauty and the built environment: Relational Aesthetics. 2010. Youtube. Disponível em: http://www.youtube.com/watch?v=pfVaV6ZNQ-M. Acesso: 12, maio, 2013.
CHICK, A. Design for social innovation: Emerging principles and Approaches. Iridescent: Icograda Journal of Design Research, v.2, n.1, p. 52-63, 07 dez. 2012.
DÉJÀ VU. Direção Wong Kar-Wai. Produção: Jet Tone Films. Chivas Regal 25 curta-metragem, 2012, 1’12’’. Disponível em: https://www.imdb.com/title/tt2565622/?ref_=rvi_tt. Acedido em: 05 set., 2018.
DIAS, D.D.; GUARESCHI, P.A.; HENNIGEN, I. Reflexões sobre o viver e a politização das práticas de consumo. Comunicação, Mídia e Consumo. São Paulo, v. 14, n. 39, p.31-49, 2017.
FEITOZA, F. A gestão do estranhamento e figuras de corporeidade na era estética do capitalismo. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v.14, n.40, p.10-24, maio/ago, 2017. Disponível em: revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/issue/download/49/pdf_85
Acesso em 03, agosto, 2018.
HAUG, W. Crítica da estética da mercadoria. São Paulo: Ed. Unesp, 1997.
IMAGENS de marca. O futuro segundo a Vodafone. 5, out. 2017. Disponível em: http://imagensdemarca.sapo.pt/atualidade/o-futuro-segundo-a-vodafone. Acesso em: 3, 2018.
INSTALAÇÃO. Curta-metragem Vodafone Portugal, 2018, 0’30’’. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=RFfb2SecZGc. Acesso em set. 3, 2018.
JIMÉNEZ-ASENJO, B. N. Palestra proferida em HEM 2012 Madrid - Brand Experience Management: Brand experience management y el caso Starbucks. Hoy es Marketing. Madrid. 2012. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=qLvwBX7LohI. Acesso em: abril, 19. 2012.
KESTER, G. H. The One and the Many: Contemporary Collaborative Art in a Global Context. Durham, NC: Duke University Press, 2011.
KLEIN, N. No Logo. Londres: Flamingo. 2000.
KOPP, R. Design gráfico cambiante para marcas hipermodernas. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 12 n. 34, p.124-145, maio-ago, 2015. Disponível em:
revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/article/download/925/pdf_70
Acesso em: 05, agosto, 2018.
LIMAS, J. C. La marca más poderosa del mundo. Foroalfa, novembro 30, 2013. Disponível em: http://foroalfa.org/articulos/la-marca-mas-poderosa-del-mundo. Acesso em: 3 jul. 2014.
LIPOVETSKY, G.; CHARLES, S. Os tempos hipermodernos. São Paulo: Barcarolla. 2004.
LIPOVETSKY, G.; SERROY, J. Cultura-mundo: Resposta a uma sociedade desorientada. Lisboa: Edições 70, 2010.
LOCKTON, D., HARRISON, D., STANTON, N.A. The Design with Intent Method: a design tool for influencing user behaviour. Applied Ergonomics v. 41, n.3, p. 382-392, maio 2010. Disponível em: http://bura.brunel.ac.uk/handle/2438/4678. Acesso em: 18 dez. 2012.
LOCKTON, D.; HARRISON, D. J.; STANTON, N. A. Choice architecture and design with intent. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON NATURALISTIC DECISION MAKING, 9, 2009, London 23-26. Anais NDM9. The British Computer Society, 2009.
Disponível em: http://bura.brunel.ac.uk/handle/2438/3558. Acesso em: 18 dez. 2012.
LOCKTON, D. Posiwid and determinism in design for behaviour change. Working Paper Series, Social Science Research Network. Abril, 2012. Disponível em: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2033231. Acesso em: 18 dez. 2012.
MARIANO, F. Gilles Lipovetsky: Hoje, há demasiado de tudo. Jornal de Notícias. 4, abril, 2010. Disponível em: http://www.jn.pt/Domingo/interior.aspx?content_id=1535438. Acesso em: 2 abr. 2011.
MEZIROW, J. Learning to Think Like an Adult: Core Concepts of Transformation Theory. In J. Mezirow & Associates (Eds.), Learning as Transformation: Critical Perspectives on a Theory in Progress. San Francisco: Jossey-Bass, 2000.
MOLES, A. A.; JACOBUS, D. W. Design and immateriality: What of it in a post industrial society?. Design Issues, MIT, v. 4, n. 1/2. p. 25-32, 1988.
NIEDDERER, K., Mindful design as a driver for social behaviour change. In CONSILIENCE AND INNOVATION IN DESIGN. 5, 2014, Tokyo, Japan. Anais do 5th International IASDR Conference, Tokyo, Japan, Ago. 2013, p. 4561-4571. Disponível: http://niedderer.org/po.html. Acesso em. Jun. 2014.
OLINS, W. A Marca. Lisboa: Editorial Verbo, 2005.
PINE, B. J.; GILMORE, James H. The Experience economy. Massachusetts: Havard Business Review Press, 2011.
PINE, J. Palestra proferida numa conferência TED oficial, feb. 2004. Disponível em: https://www.ted.com/talks/joseph_pine_on_what_consumers_want#t-843429. Acesso em set. 2018.
PLAYTIME. Direção: Jacques Tati. Produção: Jacques Tati. França: Jacques Tati, 1967. 1 DVD (2h45m). Som, cor.
POPPER, F. Art of the Electronic Age. Thames and Hudson, 1997.
SANGIORGI, D. Transformative services and transformation design. International Journal of Design, v. 5 n. 2, ago. 2011. Disponível em: http://www.ijdesign.org/index.php/IJDesign/article/view/940/344. Acesso em jun. 2014.
SER Português é Nobre. Direção Rita Salvado. Produção: Agência McCann. Curta metragem. 2018. 1’. Disponível em https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=ekfFTfKnCrk. Acedido em set. 2018.
SCHALK, M. Palestra proferida no Alteration - Royal Institute of Technology of Stockholm (KTH School of Architecture). Suécia (Estocolmo), 31, agosto, 2011. Youtube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=CVggSyV8t8o. Acesso em 12 jun. 2013.
THE HIRE: THE FOLLOW. Direção: Wong Kar-Wai. Produção: Anonimous Content; BMW Film. Curta-metragem, 2001, 8’47’’. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=rIHGT8vWleQ. Acedido em: 05 set., 2018.
THE Story Of Hello. Direção: Caspar Balslev. Produção: Ridley Scott Associates. Curta-metragem Vodafone, c. 2018, 60’’. Disponível em: http://artofficialagency.com/composers/martin-dirkov/vodafone-the-story-of-hello/. Acesso em set. 3, 2018.
TROMP, N., HEKKERT, P.; VERBEEK, P.P. Design for socially responsible behaviour: A Classification of influence based on intended user experience. Design Issues, MIT, v. 27. n. 3, p. 3-19, ago. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the work sharing with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.