The televisual “flow” and the target audience of journalistic programs: an analysis of the electronic magazine Domingo Espetacular

Authors

  • Carlos Eduardo Marquioni Universidade Tuiuti do Paraná - UTP

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v12i33.754

Keywords:

Electronic magazine, audience, preferred reading, televisual planned flow

Abstract

This article presents evidences collected in the ongoing research conducted by the author that allows to identify in the complete “flow” (Raymond Williams) of the electronic magazine of Record TV network traces of the prosperity gospel, enabling to infer a “strategy” (Michel de Certeau) non-explicitly stated by the broadcaster and related to the expected target audience of the program: the congregation (or potential followers) of the Universal Church of the Kingdom of God. The notion of “preferred reading” (Stuart Hall) is used to analyze the “flow” of Record’s electronic magazine compared to its similar program aired by Globo TV network.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Eduardo Marquioni, Universidade Tuiuti do Paraná - UTP

PhD  of Postgraduate Programme in Communication and Languages, Communication Department, Universidade Tuiuti do Paraná - UTP, Curitiba, PR, Brasil

References

ALVES JR, Dirceu. Qualquer semelhança não é mera coincidência, in Isto É Gente Seção Diversão e Arte – Televisão. 06 fev. 2006. Disponível em: <http://www.terra.com.br/istoegente/337/diversao_arte/tv_semelhanca_coincidencia.htm>. Acesso em: 22 nov. 2013.

BUCCI, Eugênio. Brasil em tempo de TV. São Paulo: Boitempo Editorial, [1997] 2005

CASEY, Neil et al. Television studies: the key concepts. London and New York: Routledge Taylor & Francis Group, 2002.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1 Artes de Fazer. Petrópolis: Editora Vozes, [1990] 2011.

DANTAS, José Guibson. O comportamento dos telespectadores diante da programação televisiva neopentecostal. Protestantismo em revista, Escola Superior de Teologia, Vol. 16, São Leopoldo. mai./ago.2008, 07-24.

DANTAS, José Guibson. A atuação da Igreja Universal do Reino de Deus na programação televisiva nacional, in: Anais do Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação XXXIV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 34, Unicap, Recife, 2011.

DOMINGO ESPETACULAR. O programa. Disponível em: <http://programas.rederecord.com.br/programas/domingoespetacular/programa.asp>. Acesso em: 12 fev. 2013.

FANTÁSTICO. A primeira edição. Disponível em: <http://memoriaglobo.globo.com/programas/jornalismo/programas-jornalisticos/fantastico/a-primeira-edicao.htm>. Acesso em: 04 abr. 2014.

GRAY, Jonathan; LOTZ, Amanda D. Television studies. Cambridge: Polity Press, 2012.

HALL, Stuart. Reflexões sobre o modelo de codificação/decodificação: uma entrevista com Stuart Hall. In: Sovik, Liv (org.). Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, pp. 333-364, 2006.

MACHADO, Arlindo. A televisão levada a sério. São Paulo: Senac, [2000] 2009.

MARIANO, Ricardo. Os neopentecostais e a Teologia da Prosperidade, Novos estudos, CEBRAP, Vol.44, N.44, 24-44, 1996.

MENDONÇA, Kleber. Em ‘Linha Direta’ com os novos padrões para o telejornalismo. In: RIBEIRO, Ana Paula Goulart; SACRAMENTO, Igor; ROXO, Marco (org.). História da televisão no Brasil: do início aos dias de hoje. São Paulo: Contexto, 2010. p. 259-277.

MILLER, Daniel. Consumption and its consequences. Cambridge: Polity Press, 2012.

MIRA, Maria Celeste. O moderno e o popular na TV de Silvio Santos. In: RIBEIRO, Ana Paula Goulart; SACRAMENTO, Igor; ROXO, Marco (org.). História da televisão no Brasil: do início aos dias de hoje. São Paulo: Contexto, 2010. p. 159-175.

MORIN, Edgar. Cultura de massas no século XX Volume 1: Neurose. Rio de Janeiro: Forense Universitária, [1962] 2000.

SAIBA mais sobre o programa Domingo Espetacular. Revista eletrônica semanal da Rede Record reúne entretenimento e informação. Disponível em: <http://noticias.r7.com/domingo-espetacular/saiba-mais-sobre-o-programa-domingo-espetacular-14102013>. Acesso em: 20 out. 2013.

WILLIAMS, Raymond. Television: Technology and Cultural Form. Padstow: Routledge Classics, [1974] 2005.

Published

2015-05-26

How to Cite

Marquioni, C. E. (2015). The televisual “flow” and the target audience of journalistic programs: an analysis of the electronic magazine Domingo Espetacular. Comunicação Mídia E Consumo, 12(33), 150–170. https://doi.org/10.18568/cmc.v12i33.754