“Live positively”: the lessons taught by advertisements of Coca-Cola Company

Authors

  • Daniela Ripoll Universidade Luterana do Brasil – ULBRA

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v11i31.756

Keywords:

Cultural Pedagogy, Cultural Studies, Media Studies, Consumption, Body Data

Abstract

This work aims to analyze the advertising campaign for Coca-Cola
Company Brazil, “Live Positively!”. From the theoretical perspective of Cultural Studies, Media Studies and postmodern discussions about the consumption of the body and certain lifestyles in the media, we discuss the growing movement of “redemption” of consumption, educational and culturally constructed as something positive and related to the body and life improvement of the subjects in contemporary times.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniela Ripoll, Universidade Luterana do Brasil – ULBRA

Doutora em educação pela UFRGS. Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade
Luterana do Brasil – ULBRA

References

AMARAL, M. B. O que a natureza vende? Um olhar sobre as representações da natureza no discurso publicitário. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 117-132, 1997a.

_________ Tele natureza e a construção do natural: um olhar sobre imagens de natureza na publicidade. In: OLIVEIRA, D. L. (Org.). Ciências nas salas de aula. Porto Alegre:

Mediação, 1997b. p. 83-96.

_________ Cultura e natureza: o que ensinam as produções culturais? In: SILVA, L. H. (Org.). Século XXI: Qual conhecimento? Qual currículo? Rio de Janeiro: Vozes, 1999.

p. 233-243.

_________ Natureza e representação na pedagogia da publicidade. In: COSTA, M. V. (Org.). Estudos Culturais em Educação. Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS,

p. 143-171.

ASPINWALL, L. G.; TEDESCHI, R. G. The value of positive psychology for health Psychology: progress and pitfalls in examining the relation of positive phenomena to health. Ann.

Behav. Med., 39, 2010, p. 4-15.

BAUMAN, Z. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

_________ Capitalismo parasitário: e outros temas contemporâneos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.

CANCLINI, N. G. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. 6. ed. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2006.

COCA-COLA BRASIL. Disponível em: <http://cocacolabrasil.com.br/viva-positivamente/>. Acesso em: 7 set. 2013.

COYNE, J. C.; TENNEN, H.; RANCHOR, A. V. Positive Psychology in cancer care: a story line resistant to evidence. Ann. Behav. Med., 39, 2010, p. 35-42.

HALL, S. The Work of Representation. In: HALL, S. (Org.). Representation. Cultural Representations and Signifying Practices. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications/Open University, 1997.

JOHNSON, R. O que é, afinal, Estudos Culturais? In: SILVA, T. T. (Org.). O que é, afinal, Estudos Culturais? Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

KELLNER, D. A cultura da mídia – estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru: EDUSC, 2001.

MEYER, D. E. As mamas como instituintes da maternidade: uma história do passado? In: MERCADO, F.; GASTALDO, D.; CALDERÓN, C. (Orgs.). Paradigmas y diseños de la investigación cualitativa en salud. Una antología iberoamericana. Guadalajara: Universidad de Guadalajara, 2002.

MILLER, S. M.; SHERMAN, A. C.; CHRISTENSEN, A. J. Introduction to Special Series: The Great Debate – Evaluating the health implications of Positive Psychology. Ann. Behav. Med., 39, 2010, p. 1-3.

PETERSEN, A. The politics of bioethics. New York, London: Routledge, 2011.

SANTAELLA, L. Corpo e comunicação: sintoma da cultura. São Paulo: Paulus, 2004.

SILVA, T. T. Teoria Cultural e Educação. Um vocabulário crítico. Belo Horizonte: Autêntica,

SILVEIRA, R. M. H.; BONIN, I. T.; RIPOLL, D. Ensinando sobre a diferença na literatura para crianças: paratextos, discurso científico e discurso multicultural. Revista Brasileira de Educação, v. 15, n. 43, p. 98-108, jan./abr. 2010.

THWAITES, A.; DAVIS, L.; MULES, W. (Orgs.). Tools for Cultural Studies. An introduction. Melbourne: Macmillan, 1995.

Published

2014-08-28

How to Cite

Ripoll, D. (2014). “Live positively”: the lessons taught by advertisements of Coca-Cola Company. Comunicação Mídia E Consumo, 11(31), 99–116. https://doi.org/10.18568/cmc.v11i31.756

Issue

Section

Dossiê - Pensamento comunicacional latino-americano – desafios e perspectivas da des-ocidentalização no Sul Global