“Live positively”: the lessons taught by advertisements of Coca-Cola Company
DOI:
https://doi.org/10.18568/cmc.v11i31.756Keywords:
Cultural Pedagogy, Cultural Studies, Media Studies, Consumption, Body DataAbstract
This work aims to analyze the advertising campaign for Coca-ColaCompany Brazil, “Live Positively!”. From the theoretical perspective of Cultural Studies, Media Studies and postmodern discussions about the consumption of the body and certain lifestyles in the media, we discuss the growing movement of “redemption” of consumption, educational and culturally constructed as something positive and related to the body and life improvement of the subjects in contemporary times.
Downloads
References
AMARAL, M. B. O que a natureza vende? Um olhar sobre as representações da natureza no discurso publicitário. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 117-132, 1997a.
_________ Tele natureza e a construção do natural: um olhar sobre imagens de natureza na publicidade. In: OLIVEIRA, D. L. (Org.). Ciências nas salas de aula. Porto Alegre:
Mediação, 1997b. p. 83-96.
_________ Cultura e natureza: o que ensinam as produções culturais? In: SILVA, L. H. (Org.). Século XXI: Qual conhecimento? Qual currículo? Rio de Janeiro: Vozes, 1999.
p. 233-243.
_________ Natureza e representação na pedagogia da publicidade. In: COSTA, M. V. (Org.). Estudos Culturais em Educação. Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS,
p. 143-171.
ASPINWALL, L. G.; TEDESCHI, R. G. The value of positive psychology for health Psychology: progress and pitfalls in examining the relation of positive phenomena to health. Ann.
Behav. Med., 39, 2010, p. 4-15.
BAUMAN, Z. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
_________ Capitalismo parasitário: e outros temas contemporâneos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.
CANCLINI, N. G. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. 6. ed. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2006.
COCA-COLA BRASIL. Disponível em: <http://cocacolabrasil.com.br/viva-positivamente/>. Acesso em: 7 set. 2013.
COYNE, J. C.; TENNEN, H.; RANCHOR, A. V. Positive Psychology in cancer care: a story line resistant to evidence. Ann. Behav. Med., 39, 2010, p. 35-42.
HALL, S. The Work of Representation. In: HALL, S. (Org.). Representation. Cultural Representations and Signifying Practices. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications/Open University, 1997.
JOHNSON, R. O que é, afinal, Estudos Culturais? In: SILVA, T. T. (Org.). O que é, afinal, Estudos Culturais? Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
KELLNER, D. A cultura da mídia – estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru: EDUSC, 2001.
MEYER, D. E. As mamas como instituintes da maternidade: uma história do passado? In: MERCADO, F.; GASTALDO, D.; CALDERÓN, C. (Orgs.). Paradigmas y diseños de la investigación cualitativa en salud. Una antología iberoamericana. Guadalajara: Universidad de Guadalajara, 2002.
MILLER, S. M.; SHERMAN, A. C.; CHRISTENSEN, A. J. Introduction to Special Series: The Great Debate – Evaluating the health implications of Positive Psychology. Ann. Behav. Med., 39, 2010, p. 1-3.
PETERSEN, A. The politics of bioethics. New York, London: Routledge, 2011.
SANTAELLA, L. Corpo e comunicação: sintoma da cultura. São Paulo: Paulus, 2004.
SILVA, T. T. Teoria Cultural e Educação. Um vocabulário crítico. Belo Horizonte: Autêntica,
SILVEIRA, R. M. H.; BONIN, I. T.; RIPOLL, D. Ensinando sobre a diferença na literatura para crianças: paratextos, discurso científico e discurso multicultural. Revista Brasileira de Educação, v. 15, n. 43, p. 98-108, jan./abr. 2010.
THWAITES, A.; DAVIS, L.; MULES, W. (Orgs.). Tools for Cultural Studies. An introduction. Melbourne: Macmillan, 1995.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the work sharing with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.