The pictures of Dorian G(r)ay – body, image and subjectivity on a social network site
DOI:
https://doi.org/10.18568/cmc.v11i32.826Keywords:
Body, Image, Social networks, SubjectivityAbstract
The article undertakes analysis of texts and photographs published on on-line profiles of a social network for gay men on the internet. It also usesinterviews made with users of the website. It focuses on the relations among body, image and production of subjectivity in the present days by employing the theoretical framework of post-structuralism. It considers the link between body and image as the legitimation of bodily “truth”, in which bodies are coerced by visibility and the spectrum of aging.
Downloads
References
ANTOUN, H. Vigilância, comunicação e subjetividade na cibercultura. In: BRUNO, F.; KANASHIRO, M.; FIRMINO, R. (Orgs.). Vigilância e visibilidade: espaço, tecnologia e identificação. Porto Alegre: Sulina, 2010. p. 141-154.
BARBOSA, A. F. (Coordenação executiva). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação no Brasil: TIC Domicílios e TIC Empresas 2012. [Livro eletrônico]. São Paulo: Comitê Gestor da Internet, 2013. Disponível em: <http://www.cgi.br/media/docs/publicacoes/2/tic-domicilios-e-empresas-2012.pdf>. Acesso em: 10 ago. 2014.
BUTLER, J. Cuerpos que importán – sobre los limites discursivos del sexo. Buenos Aires: Paidós, 2012.
COSTA, J. F. O vestígio e a aura – corpo e consumismo na moral do espetáculo. Rio de Janeiro: Garamond. 2005.
DELEUZE, G. What is a dispositif? In: Two regimes of madness – Texts and interviews 1975-1995. New York: Semiotext(e), 2007. p. 343-342.
________. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2005.
________. Conversações. São Paulo: Editora 34, 1992.
DINIZ, D. O escândalo da homofobia – imagens de vítimas e sobreviventes. Revista ECOPÓS, Rio de Janeiro, v. 17, n. 1, p. 1-19, 2014.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 2006a.
_________. A ética do cuidado de si como prática de liberdade. In: Ditos e Escritos V – Ética, sexualidade e política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006b. p. 264-287.
_________. As palavras e as coisas – uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
_________. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1984.
GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 2010.
GUATTARI, F. Da produção de subjetividade. In: PARENTE, A. (Org.). Imagem-Máquina – A era das tecnologias do virtual. São Paulo: Editora 34, 1993 (2008). p. 177-194.
LEMOS, A. Cibercultura – Tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina, 2004.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2005.
LUZ, R. Novas imagens: efeitos e modelos. In: PARENTE, A. (Org.). Imagem-Máquina – A era das tecnologias do virtual. São Paulo: Editora 34, 1993 (2008). p. 49-55.
MAFFESOLI, M. O mistério da conjunção – Ensaios sobre comunicação, corpo e sociabilidade. Porto Alegre: Sulina, 2005.
MICHAUD, Y. Visualizações – o corpo e as artes visuais. In: CORBIN, A.; COUTRINE, J. J.; VIGARELLO, G. (Orgs.). História do corpo 3: as mutações do olhar. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 541-566.
MIRZOEFF, N. Una introducción a la cultura visual. Buenos Aires: Paidós, 2003.
MISKOLCI, R. Networks of desire: The specter of aids and the use of digital media in the quest for secret same-sex relations in São Paulo. In: Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, v. 10, n. 1, Brasília, ABA, 2013.
NEGRI, A. Infinitude da comunicação/Finitude do desejo. In: PARENTE, A. (Org.). Imagem-Máquina – A era das tecnologias do virtual. São Paulo: Editora 34, 1993. p. 173-176.
ORTEGA, F. Da ascese à bio-ascese – ou do corpo submetido à submissão do corpo. In: RAGO, M.; ORLANDI, L. L.; VEIGA-NETO, A. (Orgs.). Imagens de Foucault e Deleuze – ressonâncias nietzschianas. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. p. 139-173.
PARENTE, A. Introdução – Os paradoxos da imagem-máquina. In: PARENTE, A. (Org.). Imagem-Máquina – A era das tecnologias do virtual. São Paulo: Editora 34, 1993. p. 7-36.
_________. Enredando o pensamento: redes de transformação e subjetividade. In: PARENTE, A. (Org.). Tramas da rede. Porto Alegre: Sulina, 2004. p. 91-110.
RECUERO, R. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Meridional, 2009.
ROSE, G. Visual methodologies. London: Sage, 2007.
SÁ, S. P.; POLIVANOV, B. B. Presentificação, vínculo e delegação nos sites das redes sociais. Comunicação, mídia e consumo, São Paulo, ano 9, v. 9, n. 26, 2012. p. 13-36.
SANT’ANNA, D. Corpos de passagem. São Paulo: Estação Liberdade, 2001.
_________. Transformações do corpo: controle de si e uso dos prazeres. In: RAGO, M.; ORLANDI, L. L.; VEIGA-NETO, A. (Orgs.). Imagens de Foucault e Deleuze – ressonâncias nietzschianas. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. p. 99-110.
SEDGWICK, E. Epistemologia do armário. In: Cadernos Pagu, v. 1, n. 28. Campinas: Editora da Unicamp, 2007. p. 19-54.
SIBILIA, P. O homem pós-orgânico – Corpo, subjetividade e tecnologias digitais. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.
_________. O corpo modelado como imagem: o sacrifício da carne pela pureza digital. In: RIBEIRO, P. R. C.; SILVA, M. R. S.; GOELLNER, S. V. (Orgs.). Corpo, gênero e sexualidade: composições e desafios para a formação docente. Rio Grande: FURG, 2009.
p. 33-42.
_________. O corpo velho como uma imagem com falhas: a moral da pele lisa e a censura midiática da velhice. Comunicação, mídia e consumo, São Paulo, ano 9, v. 9, n. 26, 2012. p. 83-114.
SOARES, C. L. A educação do corpo e o trabalho com as aparências: o predomínio do olhar. In: ALBUQUERQUE JR., D.; VEIGA-NETO, A.; SOUZA FILHO, A. (Orgs.). Cartografias de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p. 69-82.
WILDE, O. O retrato de Dorian Gray. São Paulo: Penguin-Companhia das Letras, 2012.
WOLTON, D. Pensar a internet. In: MARTINS, F.; SILVA, J. (Orgs.). A genealogia do virtual – Comunicação, cultura e tecnologias do imaginário. Porto Alegre: Sulina, 2004. p. 149-156.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the work sharing with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.