On the constitution of the televisual frame (or Analyzing conceptually the reconfigurations on the ways of watching TV)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v14i41.1444

Keywords:

TV, Reconfiguration, Experience, Television frame

Abstract

In contemporaneity, to watch TV takes on new meanings: TV viewing modes have been reconfigured, surpassing the act of following streaming content set by broadcasters in “flow” (Williams). Arguing the existence of a “frame” (Gumbrecht), and observing the image boundaries’s notion (Aumont), here is proposed the potential definition of what would be a television frame associated with a new TV experience. Encompassing both an expansion of the screen and an expansion of the broadcasting time, the television frame would comprise the viewer, the television and the gadgets associated with the new ways of watching television – constituting an atmosphere. The suggested context is exemplified by the articulation of audience’s participation with the delivery modes of content in the reality show of gastronomy MasterChef Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caroline Cavalcanti de Oliveira, FAE Centro Universitário / FAE Business School

Docente na FAE Centro Universitário (em Publicidade e Propaganda, Design e Letras), e na FAE Business School (especialização em Comunicação On-line). Doutoranda em Comunicação e Linguagens pela Universidade Tuiuti do Paraná. Bolsista PROSUP/CAPES na modalidade Taxa desde abril/2017.

Carlos Eduardo Marquioni, Universidade Tuiuti do Paraná

Docente do PPGCom da Universidade Tuiuti do Paraná/Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas/Pró-Reitoria de Pós-graduação, Pesquisa e Extensão. Doutor em Comunicação e Linguagens pela UTP. É coordenador do grupo de pesquisa TECA (Tecnologia: Experiência, Cultura e Afetos) registrado no CNPq e vice-coordenador do GP Estudos de Televisão e Televisualidades da Intercom.

References

AUMONT, Jacques. A imagem. Campinas: Papirus, 2004.

BARBOSA, Marialva Carlos. Imaginação televisual e os primórdios da TV no Brasil. In: RIBEIRO, Ana Paula Goulart; SACRAMENTO, Igor; ROXO, Marco. História da televisão no Brasil: Do início aos dias de hoje. São Paulo: Editora Contexto, 2010. p. 15-35.

BARBOSA, Marialva. História da Comunicação no Brasil. Petrópolis: Editora Vozes, 2013.

COMOLLI, Jean-Louis. Ver e poder – A inocência perdida: Cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

CRARY, Jonathan. Techniques of the observer: on vision and modernity in the nineteenth century. Massachusetts: MIT Press, 1992.

ELLIS, John. Visible fictions: Cinema Television Video. Eastbourne: Routledge, [1982] 2006.

FECHINE, Yvana. Televisão e presença: uma abordagem semiótica da transmissão direta. São Paulo: Estação das Letras e Cores/CPS-Centro de Pesquisas Sociossemióticas, 2008.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Pequenas crises. Experiência estética nos mundos cotidianos. In: GUIMARAES, Cesar; LEAL, Bruno; MENDONÇA, Carlos. Comunicação e experiência estética. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006, pp. 50-63.

KERCKHOVE, Derrick de. A pele da cultura: Investigando a nova realidade eletrônica. São Paulo: Annablume, 2009.

MARQUIONI, Carlos Eduardo. TV digital interativa brasileira: redefinições culturais e inter-ações midiáticas em tempos de migração tecnológica. 2012. 283 f. Tese (doutorado em Comunicação e Linguagens) – Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2012.

MARQUIONI, Carlos Eduardo. Do uso concomitante de dispositivos tecnológicos: a experiência de Segunda Tela enquanto reconfiguração no modo de assistir TV. GEMInIS: Grupo de estudos sobre mídias interativas em imagem e som (UFSCar), São Carlos, ano 5, n. 1, p. 06-22, jan./jun. 2014.

MARQUIONI, Carlos Eduardo. Programas jornalísticos na TV aberta brasileira: entre atualizações da experiência e a manutenção de antigos contratos de leitura. Jundiaí: Paco Editorial, 2016.

MARQUIONI, Carlos Eduardo; ANDACHT, Fernando. Jogando com a comida: MasterChef e os recursos televisuais que tornam espetacular uma atividade ordinária. E-compós, Brasília, v.19, n.2, maio/ago. 2016.

MARQUIONI, Carlos Eduardo; ANDACHT, Fernando. Conversando com a comida: MasterChef e o solilóquio como acesso privilegiado à autenticidade. Famecos (PUC-RS), Porto Alegre, v. 24, n. 2, maio, junho, julho e agosto de 2017.

MARQUIONI, Carlos Eduardo; OLIVEIRA, Caroline Cavalcanti de. Para além da competição: consumindo afetos como cultura material no programa MasterChef: análises e reflexões iniciais. Conexão: Comunicação e Cultura (UCS), Caxias do Sul – v. 14, n. 28, p. 73-97, jul./dez. 2015.

MARQUIONI, Carlos Eduardo; OLIVEIRA, Caroline Cavalcanti de. Sobre novas formas de manipulação do tempo na televisão (ou Redefinindo a noção de TV ‘ao vivo’ via redes sociais). Comunicação & Sociedade (UMESP), São Bernardo do Campo, v. 38, n. 02, pp. 209-229, mai./ago. 2016.

OLIVEIRA, Caroline Cavalcanti de. Dos modelos televisuais em vídeos na Web: desdobramentos midiáticos do programa de receita culinária. Rumores (USP), São Paulo, v. 10, n. 19, p. 246-261, jan./jun. 2016.

PROULX, Mike; SHEPATIN, Stacey. Social TV: How Marketers Can Reach and Engage Audiences by Connecting Television to the Web, Social Media, and Mobile. New Jersey: John Wiley & Sons, 2012.

SCANNELL, Paddy. Television and the meaning of live. Cambridge: Polity Press, 2014.

WILLIAMS, Raymond. Television: Technology and Cultural Form. Padstow: Routledge Classics, [1974] 2005.

Published

2017-12-15

How to Cite

Oliveira, C. C. de, & Marquioni, C. E. (2017). On the constitution of the televisual frame (or Analyzing conceptually the reconfigurations on the ways of watching TV). Comunicação Mídia E Consumo, 14(41), 195–214. https://doi.org/10.18568/cmc.v14i41.1444