Feminismo popular e o pacto da branquitude: o papel institucional do Youtube na promoção de redes sobre discursos femininos

The institutional mediation of YouTube: promotion of feminist networks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v21i61.2925

Keywords:

YouTube, feminism, digital influencers, collaboration networks, intersectionality

Abstract

The paper investigates the relevance of institutional campaigns on the platform YouTube for the formation of discussion networks about women's rights. We analyzed four campaigns (between 2016 and 2018) which took place right after the so-called Brazilian feminist spring. Based on the data, we argue that such efforts integrate YouTube strategies to build imaginaries about the platform as a space for democratic agendas. The campaigns also fostered subsequent collaborations between the participants, indicating the platform's relevant institutional role in strengthening the networks analyzed. However, from an intersectional perspective, the preponderance of white women chosen for the actions stands out, reinforcing a place of privilege for whiteness when discussing issues related to feminism.

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Author Biographies

Simone Evangelista, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Professora adjunta do departamento de Teoria de Comunicação e membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Pesquisadora do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia em Estudos Comparados em Administração de Conflitos (INCT-InEAC). Doutora e mestre em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense (UFF). Foi bolsista pelo Programa Nacional de Pós-Doutorado (PNPD/CAPES) na mesma instituição. Desenvolve, com apoio do programa Prociência (UERJ), pesquisas relacionadas a entretenimento, ciência e política em plataformas digitais.

Beatriz Brandão Polivanov, Universidade Federal Fluminense - UFF, Niterói, RJ

Docente e chefe do Departamento de Estudos Culturais e Mídia da Universidade Federal Fluminense (UFF) e professora permanente do Programa de Pós-graduação em Comunicação da mesma instituição. Doutora e mestre pelo mesmo programa, onde desenvolveu pesquisa de pós-doutorado com bolsa CAPES/PNPD na linha de Estéticas e Tecnologias da Comunicação. Graduada em Letras (Português-Inglês) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), com Licenciatura pela Faculdade de Educação também da UFRJ. 

Published

2024-10-24

How to Cite

Evangelista, S., & Polivanov, B. B. (2024). Feminismo popular e o pacto da branquitude: o papel institucional do Youtube na promoção de redes sobre discursos femininos: The institutional mediation of YouTube: promotion of feminist networks. Comunicação Mídia E Consumo, 21(61). https://doi.org/10.18568/cmc.v21i61.2925

Issue

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Artigos