The imaginary world of children publicity
DOI:
https://doi.org/10.18568/cmc.v11i32.625Keywords:
Advertising, Imaginary, ChildhoodAbstract
The present study aims to investigate the use of elements of the child’s imagination as persuasion tools of advertising. Thus, it was used as objectof analysis the television advertising for children in Frisco brand, which features Patati and Patatá clowns as protagonists, whereas publicity, by appropriating sedimented characters of imaginary, manages to build an affectionate and imaginary appeal, that inserts the child and family in a truly symbolic chain.
Downloads
References
ARIÈS, P. História social da criança e da família. Trad. Dora Flaksman. 2. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1981.
BEATRICE, L.; LAURINDO, R. Contos de fada na publicidade: magia e persuasão. Blumenau: Edifurb, 2009.
BELLONI, M. L. O que é sociologia da infância. Campinas: Autores Associados, 2009.
BETTELHEIM, B. A psicanálise dos contos de fada. 16. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
CARVALHO, N. Publicidade: a linguagem da sedução. São Paulo: Ática, 2003.
CASTELLS, M. O poder da identidade. Trad. Klauss Brandini Gerhardt. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
DURAND, G. O imaginário: ensaio acerca das ciências e da filosofia da imagem. Trad. Renée Eve Levié. Rio de Janeiro: Difel, 1998.
________. As estruturas antropológicas do imaginário. Trad. Helder Godinho. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
JACKS, N. (Coord.); MENEZES, D.; PIEDRAS, E. Meios e audiências: a emergência dos estudos de recepção no Brasil. Porto Alegre: Sulina, 2008.
KARSAKLIAN, E. Comportamento do consumidor. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2004.
LOIZOS, P. Vídeo, filme e fotografias como documentos de pesquisa. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.
MACHADO, A. A televisão levada a sério. São Paulo: Editora Senac, 2000.
MORIN, E. Cultura de massas no século XX: o espírito do tempo. Trad. Maura Ribeiro Sardinha. 10. ed. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 2011.
ROSE, D. Análise de imagens em movimento. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.
SAMAIN, E. Questões heurísticas em torno do uso das imagens nas ciências sociais. In: FELDMAN-BIANCO, B.; LEITE, M. L. M. (Orgs.). Desafios da imagem: fotografia, iconografia e vídeos nas ciências sociais. Campinas: Papirus, 1998. p. 51-64.
SANTOS, A. M. A sociedade do consumo: criança e propaganda, uma relação que dá peso. Porto Alegre: Editora da PUC-RS, 2009.
THOMPSON, J. B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Trad. Wagner de Oliveira Brandão. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
VESTERGAARD, T.; SCHRØDER, K. A linguagem da propaganda. Trad. João Alves Santos e Gilson Cesar Souza. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
Meio eletrônico
PATATI E PATATÁ. Campanha Frisco. Disponível em: <http://www.patatipatata.com.br/multimidia-interna.php?vdembed=iWN9ktz-0Bs>. Acesso em: 23 nov. 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the work sharing with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.