Female aging, consumption and self-expression. It’s granny (’s voice)!
DOI:
https://doi.org/10.18568/cmc.v11i32.838Keywords:
Aging, Consumption, Self expression, AudiovisualAbstract
This article discusses feminine aging representation in Brazilian audiovisual productions, taking as example the TV series É a vovozinha! [It is granny!]. The choice of this TV series was due to the fact that it mixes reality and fiction and creates another kind of representation instead of giving voice or talk about the other, providing that this other, older women, talk about themselves, their lives, and their relations with important aspects of life, such as consumption and self expression.Downloads
References
BARNARD, M. Moda e comunicação. Rio de Janeiro: Rocco, 2003.
BERNARDET, J.-C. Cineastas e imagens do povo. São Paulo: Cia. das Letras, 2003.
BERQUÓ, E. Pirâmide da solidão. In: ENCONTRO NACIONAL DE ESTUDOS POPULACIONAIS, 5, 1986, Águas de São Pedro. Anais... Águas de São Pedro: ABEP, 1986.
CARVALHO, J. A. M.; GARCIA, R. A. O envelhecimento da população brasileira: um enfoque demográfico. Cadernos de Saúde Pública, v. 19, n. 3, p. 725-733, 2003.
COMOLLI, J.-L. Voir et pouvoir: L’innocence perdue – cinema, télévision, fiction, documentaire. Lagrasse: Verdier, 2004.
COMOLLI, J.-L. Ver e poder: a inocência perdida – cinema, televisão, ficção e documentário. Trad. Augustin de Tugny, Oswaldo Teixeira, Ruben Caixeta. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2008.
DEBERT, G. G. A vida adulta e a velhice no cinema. In: GUSMÃO, N. M. M. (Org.) Cinema, velhice e cultura. Campinas: Ed. Alínea, 2005, p. 25-43.
GOLDENBERG, M. Velho está na moda. Folha de S.Paulo. 8/10/2013. Disponível em: <http://www1.folha.uol.com.br/colunas/miriangoldenberg/2013/10/1353260-velho-esta-na--moda.shtml>. Acesso em: 12 ago. 2014.
IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico 2010. Resultados Gerais da Amostra. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/home/presidencia/noticias/imprensa/ppts/00000008473104122012315727483985.pdf>. Acesso em: 19 jul. 2014.
LINS, C. O documentário de Eduardo Coutinho: televisão, cinema e vídeo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.
___________. O filme-dispositivo no documentário brasileiro contemporâneo. Sobre fazer documentários. São Paulo: Itaú Cultural, 2007. Disponível em: <http://www.itaucultural.org.br/bcodemidias/000484.pdf>. Acesso em: 28 ago. 2014.
LITVOC, J.; BRITO, F. C. Envelhecimento – prevenção e promoção da saúde. São Paulo: Atheneu, 2004.
MENDONÇA, M. L. M. Cinema e dinamização cultural: a dupla face dos festivais. Revista Nau, v. 1, p. 2, 2008.
_________. Imagens do envelhecimento: como a mídia brasileira representa a mulher de meia idade. Comunicação & Informação, v. 14, n. 2, p. 139-153, 2011.
_________. Imagens de mulher: representações do envelhecimento feminino nos media brasileiros. Revista Comunicação e Sociedade, n. 21, Braga, Uminho, p. 67-78, 2012.
_________. SENTA, C. R. M. D. Envelhecer feminino no cinema brasileiro contemporâneo: outras narrativas, novos olhares. Palabra-Clave, v. 15, n. 3, p. 571-593, 2012.
RAMOS, F. P. Mas afinal… o que é mesmo documentário? São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2008.
SENTA, C. R. M. D.; MENDONÇA, M. L. M. Memória e afeto: uma trajetória sobre a representação do amor na velhice em Olhos de ressaca. Animus Revista Interamericana de Comunicação Midiática, v. 12, n. 23, 2013.
SODRÉ, M. Por um conceito de minoria. In. PAIVA, R.; BARBALHO, A. (Orgs.). Comunicação e cultura de minorias. São Paulo: Paulus, 2005.
TEIXEIRA, F. E. Eu é o outro: documentário e narrativa indireta livre. In: Documentário no Brasil: tradição e transformação. São Paulo: Summus, 2004. p. 29-68.
WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, T. T. (Org.) Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the work sharing with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.