The superhuman in the successful cinematic imaginaries

Authors

  • Sílvio Antonio Luiz Anaz Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v14i41.1311

Keywords:

Cinema, Imaginary, Myth criticism, Superhuman, Hollywood

Abstract

One element that explains the global success of some movies is the capacity that their imaginaries have in seducing the audiences in different cultures. This paper analyzes a group of cinematic narratives to reveal part of the symbolic elements and main meanings in the imaginaries that emerges from the most popular movies from 2001 to 2015. In order to do that the analysis is based uses market data, a research about the most popular themes and genres in the period and the concepts about the imaginary and myths from Gilbert Durand and Mircea Eliade. The results show the popularity of a combination of adventure, action, science fiction and fantasy genres that has in common the superhuman archetype in the core of the narratives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sílvio Antonio Luiz Anaz, Universidade de São Paulo

Pós-doutorando em Meios e Processos Audiovisuais na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo

References

ANAZ, Sílvio. Do sucesso à subversão do imaginário científico-tecnológico em filmes e séries. In: Revista Comunicação Midiática, v. 11, n. 2, 2016.

ARISTÓTELES. Poética. Trad. de Ana Maria Valente. Lisboa: Calouste Gulbekian, 2004.

ARMSTRONG, Karen. Breve História do Mito. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

BENJAMIN, Walter. Textos Escolhidos (Os Pensadores). São Paulo: Abril Cultural, 1975.

DURAND, Gilbert. As Estruturas Antropológicas do Imaginário. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

______________ . Sobre a exploração do imaginário, seu vocabulário, método e aplicações transdisciplinares. In: Revista da Faculdade de Educação, 11 (1/2), p. 243-273, 1985.

_____________ . Passo a passo mitocrítico. Trad: Camile Fernandes Borba e Jéssica Cristina dos Santos Jardim. In: Revista Ao Pé da Letra, v. 14-2, 2012.

____________ . O retorno do mito. In: Revista FAMECOS, n. 23, 2004.

ELIADE, Mircea. Mito do Eterno Retorno. São Paulo: Mercuryo, 1992a.

_____________ . O Sagrado e o Profano. São Paulo: Martins Fontes, 1992b.

HARARI, Yuval Hoah. Sapiens: uma breve história da humanidade. São Paulo: LP&M, 2015.

JOSHI, Amit; MAO, Huifang. Adapting to succeed? Leveraging the brand equity of best sellers to succeed at the box office. In: Journal of the Academy of Marketing Science, 2012, v. 40(4), p. 558-571.

MARTEL, Frédéric. Mainstream: a guerra global das mídias e das culturas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.

MORIN, Edgar. Ciência com Consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

MORRIS, Meaghan; LI, Siu Leung; CHING-KIU, Stephen Chan. Hong Kong Connections: Transnational Imagination in Action Cinema. Durham: Duke University Press, 2006.

NOGUEIRA, Luis. Gêneros Cinematográficos. Covilhã: LabCom Books, 2010.

O’BRIEN, Harvey. Action Movies: The Cinema of Striking Back. Nova York: Columbia University Press, 2012.

SEDGWICK, John; POKORNY, Michael. An Economic History of Film. Londres: Routledge, 2004.

SOARES, Caio Caramico. Evangelhos da Revolta: Camus, Sartre e a remitologização moderna. Tese (doutorado em Filosofia). FFLCH/Universidade de São Paulo, 2010.

Published

2017-12-15

How to Cite

Anaz, S. A. L. (2017). The superhuman in the successful cinematic imaginaries. Comunicação Mídia E Consumo, 14(41), 171–194. https://doi.org/10.18568/cmc.v14i41.1311