Far beyond the pixels: consumption and material culture experiences in League of Legends

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v14i41.1386

Keywords:

Digital games, Consumption, Material culture, Virtual goods, Communication

Abstract

This article seeks to discuss consumer practices in the digital game League of Legends (LoL), from a study based on the field of communication and material culture. The objective is to understand the relationship between objects and players-subjects-consumers. In order to do so, we seek to analyze the social and cultural trajectory of these commodities in the symbolic experiences in LoL. In this perspective, according to the ethnographic method, reports and observations of the consumption of objects in LoL are presented by players from the cities of Belém (PA), Diadema (SP) and Osasco (SP). The results point to the existence of a complex web of interconnected meanings, responsible for (de)codify the objects and transform aggregations of pixels into experiences of communication, consumption and material culture.

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Author Biographies

Tarcízio Macedo, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Mestrando em Ciências da Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação Comunicação, Cultura e Amazônia da Universidade Federal do Pará (PPGCom | UFPA), com bolsa CAPES e período sanduíche no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas da Universidade Federal da Bahia (Póscom | UFBA) e no Centro de Pesquisa e Desenvolvimento de Jogos Digitais da Universidade do Estado da Bahia (CV | UNEB). Pós-graduando em Comunicação Científica na Amazônia pelo Programa Internacional de Formação de Especialistas em Desenvolvimento de Áreas Amazônicas (FIPAM XXVIII) do Programa de Pós-Graduação Lato Sensu (PPLS) do Núcleo de Altos Estudos Amazônicos (Naea) da UFPA. Membro da Rede Nacional de Pesquisa em Jogo e Comunicação - Metagame, co-coordenador do Laboratório de Pesquisa Midiática na Amazônia (CNPq | UFPA) e integrante do Diretório CNPq nos Grupos de Pesquisas Interações e Tecnologias na Amazônia (ITA | UFPA | Unama | CNPq), Comunicação, Consumo e Identidade (UFPA | CNPq) e InovaJor: Jornalismo, Transmídia e Inovações (UFPA | CNPq).

Manuela do Corral Vieira, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutora em Antropologia pela Universidade Federal do Pará (PPGA | UFPA). Mestra em Marketing pela Universidad Autónoma de Madrid (AAM). Professora da Faculdade de Comunicação e do Programa de Pós-Graduação Comunicação, Cultura e Amazônia da UFPA, ambos ligados ao Instituto de Letras e Comunicação da UFPA. Líder do Grupo de Pesquisa Comunicação, Consumo e Identidade (UFPA | CNPq).

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Published

2017-12-15

How to Cite

Macedo, T., & Vieira, M. do C. (2017). Far beyond the pixels: consumption and material culture experiences in League of Legends. Comunicação Mídia E Consumo, 14(41), 146–170. https://doi.org/10.18568/cmc.v14i41.1386