Brazilian telenovelas, elite women and the modern tradition of gender

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v16i46.1880

Keywords:

Telenovela, Usos sociais, Classe dominante, Feminilidade

Abstract

The objective of this paper is to understand how upper middle class and upper-class women make social uses of a fictional television genre (telenovelas) in order to construct a class femininity captured by world perspectives expressed by informants. These representations are composed of statements regarding everyday practices – their own control of their physical bodies, work and study, family and love relationships – which give meaning to their practices and shape them. We address the incorporation of telenovela narratives in the formation of a media cultural capital that endorses heterosexual elite women’s lifestyle. The analysis has showed that the assimilation of the hegemonic model of bourgeois distinction occurs through the identification with the image of a “modern” woman and the rejection of the “perua”, shorthand for a woman with an exuberant garish but luxurious style.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Veneza Mayora Ronsini, Universidade Federal de Santa Maria

Professor at the Departments of Communication Sciences at Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) and professor at the Post-Graduate Program in Communication (PPGCOM). PQ2 researcher at CNPq, Senior internship at Nottingham Trent University (England) with Capes scholarship. PhD in Sociology at Universidade de São Paulo with partial scholarship (Capes) at University of California (US).

Hellen Panitz Barbiero, Universidade Federal de Santa Maria

Masters in Media Communication at PPGCOM/UFSM with Capes scholarship.

Otávio Chagas Rosa, Universidade Federal de Santa Maria

Masters in Media Communication at PPGCOM/UFSM with Capes scholarship.

Marina Machiavelli, Universidade Federal de Santa Maria

Masters in Media Communication at PPGCOM/UFSM with Capes scholarship.

References

ALMEIDA, A. C. A cabeça do brasileiro. Rio de Janeiro: Record, 2007.

AMOR À VIDA. Roteiro: Walcyr Carrasco. Direção-geral: Mauro Mendonça Filho. Rio de Janeiro: Rede Globo de Televisão, 2013-2014.

AVENIDA BRASIL. Roteiro: João Emanuel Carneiro. Direção-geral: Amora Mautner e José Luiz Villamarim. Rio de Janeiro: Rede Globo de Televisão, 2012.

BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp; Porto Alegre: Zouk, 2008.

CARMO, P. S. do. Entre a luxúria e o pudor: a história do sexo no Brasil. São Paulo: Octavo, 2011.

EAGLETON, T. A ideologia e suas vicissitudes no marxismo ocidental. In: ZIZEK, S. (Org.). Um mapa da ideologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996. p. 179-226.

FINA ESTAMPA. Roteiro: Aguinaldo Silva, Maria Elisa Berredo, Nelson Nadotti e Patrícia Moretzsohn. Direção-geral: Wolf Maya. Rio de Janeiro: Rede Globo de Televisão, 2011-2012.

GIDDENS, A. A transformação da intimidade: Sexualidade, amor e erotismo nas sociedades modernas. São Paulo: Unesp, 1993.

______. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

ILLOUZ, E. Por qué duele el amor. Buenos Aires: Katz, 2013.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Demográfico 2010: Resultados do universo. Rio de Janeiro: IBGE, 2011. Disponível em: Acesso em: 20 jan. 2016.

______. Pesquisa Nacional de Análise por Domicílios 2014. Rio de Janeiro: IBGE, 2015. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br. > Acesso em: 20 jan. 2016.

JACKS, N.; SIFUENTES, L.; LIBARDI, G. Classe social: elemento estrutural (des) considerado nas pesquisas de recepção e consumo midiático. In: JACKS, N. (Coord.); PIEDRAS, E.; PIENIZ, M.; JOHN, V. (Orgs.). Meios e audiências III: reconfigurações dos estudos de recepção e consumo midiático no Brasil. Porto Alegre: Sulina, 2017.

LAHIRE, B. Retratos sociológicos: disposições e variações individuais. Porto Alegre: Artmed, 2004.

LAMONT, M. Money, morals, & manners. Chicago: Chicago Press, 1994.

LAWLER, S. Identity. Sociological perspectives. Cambridge (UK): Polity Press, 2014.

LEAL, O. A Leitura Social da Novela das Oito. Petrópolis: Ed. Vozes, 1986.

MARTÍN-BARBERO, J. Uma aventura epistemológica. Matrizes. São Paulo, v. 2, n. 2, p. 143–162, jun. 2009.

MATTOS, P. A mulher moderna numa sociedade desigual. In: SOUZA, J. (Org.). A invisibilidade da desigualdade brasileira. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

MOORE, R. Capital. In: GRENFELL, M. (Ed.). Pierre Bourdieu : Key concepts. Stocksfield: Acumen, 2008. p.101-118.

REICHERT, C. B.; WAGNER, A. Considerações sobre a autonomia na contemporaneidade. Estudos e Pesquisas em psicologia. Rio de Janeiro, v. 7, n. 3, p. 1-14, dez. 2007. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/epp/v7n3/v7n3a04.pdf> Acesso em: 30 jan. 2016.

RONSINI, V. Mercadores de sentido: consumo de mídia e identidades juvenis. Porto Alegre: Sulina, 2007.

______. El polvo de la tradición en la carretera de los Estudios Culturales. In: MALDONADO, A. E. (Coord.). Panorâmica da investigação em comunicação no Brasil. Salamanca: Comunicación Social, 2014, p. 75-98.

______. Telenovelas e a questão da feminilidade de classe. In: Encontro anual da Compós, XXIV., 2015. Brasília. Anais... Brasília: UCB, 2015. p. 1-19.

______. Carne e alma: ensaio sobre feminilidade, capital simbólico e melodrama. In: CAMPANELLA, B.; BARROS, C. (Orgs.). Etnografia & consumo midiático: novas tendências e desafios metodológicos. Rio de Janeiro: E-papers, 2016. p. 133-156.

RONSINI, V.; BARBIERO, H.; CHAGAS, O.; MACHIAVELLI, M. Os sentidos das telenovelas nas trajetórias sociais de mulheres das classes populares. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, XXXVIII., 2015. Rio de janeiro. Anais... Rio de Janeiro: UFRJ, 2015. p. 1-23.

Published

2019-08-08

How to Cite

Ronsini, V. M., Barbiero, H. P., Rosa, O. C., & Machiavelli, M. (2019). Brazilian telenovelas, elite women and the modern tradition of gender. Comunicação Mídia E Consumo, 16(46), 333–353. https://doi.org/10.18568/cmc.v16i46.1880