Rock in Rio: forever young
DOI:
https://doi.org/10.18568/cmc.v11i32.482Keywords:
Rock in Rio, Megafestival, Youth, Body, EmotionAbstract
The purpose of this article is to discuss the role of Rock in Rio: The Musical, as herald of megafestival Rock in Rio. Driven by the success that musicals have reached in Brazil, we believe that the design of this spectacle of music, dance and staging renews the brand of the rock festival, once it adds the force of young and healthy bodies to its concept. Moreover, the musical provides Rock in Rio with some distance from the controversal trilogy of sex, drugs and rock and roll, a strong mark of past festivals around the world. Thus, the musical expands the possibilities of growth for the brand.Downloads
References
BOTELHO, C. Cláudio Botelho: depoimento. Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: <http://entretenimento.uol.com.br/ultnot/2008/04/15/musicais_no_brasil.jhtm>. Acesso em: 20out. 2012.
BRANDÃO, T. Louvação sem compromisso com a história. O Globo. Rio de Janeiro, 13 jan.2013. Segundo Caderno, p. 2.
CALAINHO, L. Luiz Calainho: depoimento em vídeo. Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: <http://virgula.uol.com.br/ver/noticia/festivais-de-musica/2012/08/01/305680-em-video--exclusivo-equipe-revela-detalhes-sobre-musical-baseado-no-rock-in-rio#0>. Acesso em: 13 out. 2012.
CAMPOS, F. Fernando Campos: depoimento em vídeo. Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: <http://virgula.uol.com.br/ver/noticia/festivais-de-musica/2012/08/01/305680-emvideo-exclusivo-equipe-revela-detalhes-sobre-musical-baseado-no-rock-in-rio#0>. Acesso em: 13 out. 2012.
DANTAS, A. L. T. Fragmentos de memória – o lado oculto da Cidade “Rock in Rio” – Um espaço de liberdade. In: LEMOS, M. T. T. B. L.; DEMBICZ, A.; BAHIA, L. H. N. (Orgs.). América Latina – Fragmentos de Memória. Rio de Janeiro: Sete Letras, 2001.
DEBERT, G. G. A dissolução da vida adulta e a juventude como valor. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, n. 34, p. 49-70, jul./dez. 2010.
DEBORD, G. A sociedade do espetáculo: comentários sobre a sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
ERTHAL, J. M. “Rock in Rio – O Musical” inaugura Cidade das Artes. Disponível em: <http://veja.abril.com.br/noticia/celebridades/rock-in-rio-o-musical-inaugura-a-cidade--das-artes>. Acesso em: 15 jan. 2013.
FREITAS, R.; ELIAS, R. V.; AZEVEDO, E. C. Sexo, drogas e Rock in Rio: um estudo sobre campanhas de prevenção em megaeventos. Juiz de Fora, 2012. Disponível em: <http://www.compos.org.br>. Acesso em: 15 ago. 2012.
LE BRETON, D. As paixões ordinárias. Antropologia das emoções. Petrópolis: Vozes, 2009. LIPOVETSKY, G. Memorfoses da cultura liberal: ética, mídia, empresa. Porto Alegre: Sulina, 2004a.
____________. Os tempos hipermodernos. São Paulo: Barcarolla, 2004b.
MAFFESOLI, M. Cultura e comunicação juvenis. In: Comunicação, mídia e consumo, v. 2, São Paulo, 2005.
___________. No fundo das aparências. Petrópolis: Vozes, 2010.
MEDINA, R. Roberto Medina: entrevista ao site Portal da Propaganda. Rio de Janeiro,2003. Disponível em: <http://www.portaldapropaganda.com/comunicacao/entrevista/2003/02/0001/index_html?pagina=4>. Acesso em: 20 out. 2012.
___________. Roberto Medina: entrevista ao jornal Extra. Rio de Janeiro, 2011. Disponível em: <http://extra.globo.com/tv-e-lazer/rock-in-rio/medina-fala-da-decepcao-com-elton-john--axl-rose-adianta-atracoes-para-proximo-rock-in-rio-2736965.html#axzz2COdqwodM>. Acesso em: 20 out. 2012.
MORIN, E. Cultura de massas no século XX: O espírito do tempo 1: Neurose. Rio de Janeiro:
Forense Universitária, 1997.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the work sharing with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.