Skirts, saddles and sensibilities: feminist movements and consumer goods
DOI:
https://doi.org/10.18568/cmc.v15i44.1735Keywords:
Consumo, Comunicação, Feminismo, BicicletaAbstract
This article aims to show, in historical perspective, moments of close linkage between the political action of feminism and the modern consumer practices. The main focus will be the analysis of the emergence of the bicycle as a consumer good. Although it was thought for men, bicycle was – in the United States and in several European countries – appropriated by women, who quickly became its main consumers. The arrival of this good of consumption was related to the feminist struggles for emancipation, provoking a wave of social transformations.Downloads
References
ADORNO, T.; HORKHEIMER, M. Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1997 [1947].
ADORNO, T. A Indústria Cultural. In: COHN, Gabriel. Comunicação e Indústria Cultural. São Paulo: Cia. Editora Nacional, 1971 [1968].
ADORNO, T. Résumé über Kulturindustrie. In: ADORNO, T. Ohne Leitbild – Parva Aesthetica. Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag, 1968, p. 60-70.
ANTHONY, S. B. Champion of Her Sex. New York Sunday World, Nova Iorque, p. 10, 2 fev. 1986.
AMOS, A.; HAGLUND, M. From social taboo to “torch of freedom”: the marketing of cigarettes to women. Tobacco Control. BMJ Publishing Group, 2000; p. 3–8.
AUTOR, 1985.
AUTOR, 1995.
AUTOR, 2005.
AUTOR, 2015.
AUTOR, 2016.
BAUDRILLARD, J. Le système des objets. Paris: Gallimard, 1968.
______________. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 1991 [1970].
BARTHES, R. Mitologias. São Paulo: Difel, 2003 [1957].
BROWN, S. The laugh of the marketing Medusa: men are from Marx, women are from Veblen. In: CATTERALL, Miriam; MACLARAN, Pauline; STEVENS, Lorna. Marketing and Feminism: current issues and research. London and New York: Routledge, 2000.
BUENO, M. L. Apresentação: Cultura e Estilos de Vida. In: BUENO, L. e CAMARGO, L. O. (orgs.). Cultura e consumo: estilos de vida na contemporaneidade. São Paulo: Senac, 2008.
BURKE, P. Modernidade, cultura e estilos de vida. In: BUENO, L. e CAMARGO, L; O. (orgs.). Cultura e consumo: estilos de vida na contemporaneidade. São Paulo: Senac, 2008.
CESCA, C. G. G. Relações Públicas para iniciantes. São Paulo: Summus, 2012.
COX, P. Shop Girls, Social History and Social Theory. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 37, nº 75, 2017. p. 243-271.
DEMPSEY, P. The Bicycler’s Bible. New York: Tab Books. 1977.
ECO, U. Apocalípticos e integrados. São Paulo: Perspectiva, 1979 [1964].
FLEMING, J. E. The Bicycle Boom and Women's Rights. The Gettysburg Historical Journal. Gettysburg College: Vol. 14, Article 3, p. 13-26. Gettysburg, 2015.
HARPER, I. H. Susan B. Anthony: The Woman and Her Work. The North American Review (NAR). Vol. 182. Nº 593. p. 604-616. Boston, 1906.
MACY, S. Wheels of Change: How women rode the bicycle to freedom (with a few flat tires along the way). Washington: National Geographic, 2011.
MARTINO, L. M. S.. Teoria da Comunicação: ideias, conceitos e métodos. 2a ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
MCCRACKEN, G. Cultura e Consumo: novas abordagens ao caráter simbólico dos bens e das atividades de consumo. Rio de Janeiro: Mauad, 2003.
NAVA, M. Visceral Cosmopolitanism: Gender, culture and the normalization of Difference. New York: Berg, 2007.
PONTES, V. S.; PEREIRA, E. G. B. Sob rédeas curtas, de cabelos longos: reflexões sobre mulheres no hipismo. Movimento. Porto Alegre: UFRGS, v. 20, n. 3, jul./set. de 2014. p. 1197-1222.
RAPPAPORT, E. Uma nova era de compras: a promoção do prazer feminino no West End Londrino 1909-1914. In: CHARNEY, L. &
SCHARTZ, V. R. (orgs.). O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac Naify, 2004. p. 157-184.
REIMER, A. F. W. Object To Women Bicyclists; College Point School Trustees say they must not ride to and from their duties. New York Times, Nova Iorque, p.1. 15 jun. 1895.
SCHETINO, A. M. Ciclismo e Modernidade: apontamentos sobre a invenção da bicicleta e os primórdios do ciclismo no Rio de Janeiro. In: XXIV SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA – HISTÓRIA E MULTIDISCIPLINARIDADE: TERRITÓRIOS E DESLOCAMENTOS. Anais ...São Leopoldo: Unisinos, 2007.
SMITH, C. Is Bicycling Immoral? Woman’s Rescue League says it is. Brooklyn Eagle, Nova Iorque, p.1, 19 ago. 1896.
STRANGE, L. S; BROWN, R. S. “The Bicycle, Women's Rights, and Elizabeth Cady Stanton”. In: Women’s Studies. Ed. 31. p. 609-626. UK: Taylor & Francis, 2002.
VERDÚ, R. C. La emancipación femenina decimonónica a través del denuedo velocipédico. Femeris: Revista Multidisciplinar de Estudios de Género, Vol. 2, No. 2, p. 119-136, 2017.
ZOLA, É. O paraíso das damas. São Paulo: Estação Liberdade, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the work sharing with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.