From production to consumption: cultural diversity in the collective uses of technology among low income groups

Authors

  • Carla Barros Universidade Federal Fluminense, UFF, Niterói, RJ

DOI:

https://doi.org/10.18568/cmc.v12i35.1052

Keywords:

Television, Mobile phones, Collective uses, Low income groups

Abstract

This article aims to discuss certain uses of technology among low income
groups in Brazil and South Africa, in which the collective dimension stands
as a central aspect of the observed cultural dynamics. With this intention, results about an ongoing ethnographic study were analyzed making a  counterpoint between consumption practices in Brazil and in South Africa. These practices related to television and mobile phones suggest the need to relativize the pattern of consumption for an individual consumer in order to better understand collective uses of these technologies in countries with great cultural diversity comparing those with developed countries, where such consumer goods, as well as a major part of academic theories, are produced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carla Barros, Universidade Federal Fluminense, UFF, Niterói, RJ

Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social e do Departamento de Estudos Culturais e Mídia da Universidade Federal Fluminense (UFF). Doutora em Administração pelo Instituto COPPEAD-UFRJ, Especializada em Antropologia Social pelo Museu Nacional-UFRJ e Graduada em Ciências Sociais com concentração em Antropologia Social pelo IFCS-UFRJ.

References

BARROS, C. Trocas, hierarquia e mediação: as dimensões culturais do consumo em um grupo de empregadas domésticas. 253 f. Tese (doutorado em Administração) – COPPEAD/Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.

BARROS, C. Usos juvenis de computadores na lan da periferia: um estudo sobre cultura,sociabilidade e alteridade. In: 32º CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO. Anais... Curitiba: Intercom, 2009. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2009/lista_area_DT6-CU.htm.

BURRELL, J. Evaluating Shared Access: social equality and the circulation of mobile phones in rural Uganda. Journal of Computer-Mediated Communication, v. 15, n. 2, p. 230-250, 2010.

CHARTIER, R. Du livre au lire. In: CHARTIER, R. (Org.). Pratiques de la lecture. Paris: Editions Payot & Rivages, 1993.

DAMATTA, R. Carnavais, malandros e heróis: por uma sociologia do dilema brasileiro. 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

FREYRE, G. Casa Grande & Senzala. 25. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1987.

GASTALDO, E. ‘O complô da torcida’: futebol e performance masculina em bares. Horizontes Antropológicos, v. 11, n. 24, p. 107-123, 2005.

GOFFMAN, E. Behavior in public places. Nova York: The Free Press, 1963.

HAMBURGER, E. Diluindo fronteiras: a televisão e as novelas no cotidiano. In: SCHWARCZ, L. (Org.). História da vida privada no Brasil: contrastes da intimidade contemporânea. v. 4. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

MILLER, D. Material culture and mass consumption. Oxford: Blackwell, 1987.

MILLER, D.; HORST, H. The Cell Phone: An Anthropology of Communication. Oxford: Berg, 2006.

ROCHA, E. Magia e capitalismo. São Paulo: Brasiliense, 1985.

SAHLINS, M. Cultura e Razão Prática. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.

SCHOON, A. (Im)mobile phones: “Stuckness” and mobile phones in a neighbourhood in the global south. In: ICA MOBILE PRE-CONFERENCE. Anais… Londres: London School of Economics, jun. 2013. p. 1-13.

SILVA, S. R. Estar no tempo, estar no mundo: a vida social dos telefones celulares em um grupo popular. 435 f. Tese (doutorado em Antropologia) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.

SILVEIRA, F. Sobre a ‘naturalização’ da domesticidade televisiva: uma problematização e um protocolo para a observação empírica. Alceu, v. 4, n. 8, p. 65-77, 2004.

SILVERSTONE, R. Televisión y vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu, 1996

SIMMEL, G. Fashion. The American Journal of Sociology, v. 62, n. 6, p. 541-558, 1957.

SMYTH, T. N.; KUMAR, S.; MEDHI, I.; TOYAMA, K. Where there’s a will there’s a way: mobile media sharing in urban India. In: 28TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON HUMAN FACTORS IN COMPUTING SYSTEMS. Anais… Atlanta, Geórgia, abr. 2010. p. 753-762.

TUFTE, T. Questões a serem estudadas em estudos etnográficos de mídia: mediações e hibridização cultural na vida cotidiana. In: LOPES, M. I. V. (Org.). Temas contemporâneos em comunicação. São Paulo: Edicon: Intercom, 1997.

WALTON, M.; HAßREITER, S.; MARSDEN, G.; ALLEN, S. Degrees of Sharing: Proximate Media Sharing and Messaging by Young People in Khayelitsha. In: MOBILEHCI’12. Anais… São Francisco, Califórnia, set. 2012. p. 403-412.

WINKIN, Y. A nova comunicação: da teoria ao trabalho de campo. Campinas, SP: Papirus, 1998.

Published

2015-12-08

How to Cite

Barros, C. (2015). From production to consumption: cultural diversity in the collective uses of technology among low income groups. Comunicação Mídia E Consumo, 12(35), 129–148. https://doi.org/10.18568/cmc.v12i35.1052

Issue

Section

Dossiê - Pensamento comunicacional latino-americano – desafios e perspectivas da des-ocidentalização no Sul Global